Jej długość to 9,5 kilometra. Budowa ma się rozpocząć w trzecim kwartale 2026 roku. Łukowski magistrat poznał szczegóły realizacji obwodnicy miasta.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad udzieliła odpowiedzi po pytaniach od urzędników. Z pisma wynika, że obwodnica będzie miała długość 9,5 kilometra. Połączy drogi krajowe nr 63 i 76.
– 16 kwietnia w przetargu wyłoniliśmy firmę, która opracuje tzw. studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z elementami koncepcji programowej (STE–Ś). Celem tej analizy będzie m.in. określenie wariantów przebiegu przyszłej obwodnicy, z których ostatecznie wyłoniony zostanie optymalny – odpowiada Marcin Nowacki z GDDKiA.
Najlepsza okazała się oferta firmy Safege za 2,6 mln zł. Droga będzie się zaczynać przy ulicy Radzyńskiej, dalej pobiegnie przy ulicy Zachodniej, przetnie strefę inwestycyjną, następnie w okolicy zalewu Zimna Woja i ominie Gołaszyn.
Inwestor planuje przeprowadzić spotkania informacyjne z lokalną społecznością. Uwagi mają być wykorzystywane w dalszych pracach koncepcyjno-projektowych. Wiadomo też, że droga realizowana będzie od podstaw, po zupełnie nowym śladzie. Parametry techniczne zakładają, że po obwodnicy pojedziemy maksymalnie 90 km/h (w terenie niezabudowanym). Przetarg na budowę ma zostać ogłoszony w drugim kwartale 2024 roku, a roboty ruszą w trzecim kwartale 2026 roku. Nowa trasa ma być gotowa pod koniec 2028 roku.
Wstępny koszt to 225 mln zł. W ramach tego rządowego programu w województwie lubelskim ma powstać siedem obwodnic. Wszystkie, jakie powstaną w ramach programu, będą drogami klasy GP (główna ruchu przyspieszonego). Większość z nich będzie miała przekrój jednojezdniowy, ale tam, gdzie drogi te będą przebiegać w terenie zurbanizowanym, a w ramach prac przygotowawczych prognozowane jest duże natężenie ruchu, powstaną jako dwujezdniowe.