Mniej biurokracji i mniej chodzenia po urzędach. Od kwietnia obowiązują nowe przepisy dotyczące zgłoszenia rozpoczęcia, zawieszenia lub wznowienia wykonywania pozarolniczej działalności przez przedsiębiorców w ramach tzw. "jednego okienka”.
Jeden wspólny wniosek
W urzędzie gminy wypełnia się jeden wspólny wniosek,
który obejmuje całość danych niezbędnych do dokonania wpisu do ewidencji działalności gospodarczej, nadania numeru REGON, pozyskania lub uaktualnienia numeru NIP, a także zgłoszenia płatnika składek.
Dane z wniosku są przekazywane przez urząd gminy do poszczególnych instytucji, m.in. do ZUS. Płatnik musi jeszcze osobiście zgłosić w ZUS siebie i pracowników do ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego. Może to zrobić np. pocztą lub w formie elektronicznej za pomocą dedykowanego oprogramowania (np. programu Płatnik).
W przypadku przedsiębiorców podlegających wpisowi do KRS (spółki) przedsiębiorcy wypełniają samodzielnie dokument zgłoszeniowy ZUS ZPA, pozostawiając wolne rubryki dotyczące numeru KRS oraz dotyczące daty wpisu.
Te informacje do właściwej jednostki ZUS przekaże sąd rejestrowy wraz z numerem NIP. Wspólnikom spółek stworzono także możliwość zgłoszenia płatnika składek osoby fizycznej na formularzu ZUS ZFA za pośrednictwem sądu rejestrowego.
W przypadku zawieszania działalności
Następnie ZUS sporządzi samodzielnie, bez angażowania przedsiębiorcy odpowiednie dokumenty: wyrejestrowanie płatnika składek oraz wyrejestrowanie go z ubezpieczeń. Jeżeli do ubezpieczeń zgłoszone były osoby współpracujące lub członkowie rodziny osoby prowadzącej działalność gospodarczą lub osoby współpracującej, to również oni zastaną wyrejestrowani. Do płatnika ZUS wyśle informację o wszystkich sporządzonych dokumentach ubezpieczeniowych w związku z zawieszoną działalnością.
Aby wznowić działalność
wystarczy przyjść do gminy. Ważne jest to, że ZUS, mając informację o wznowieniu działalności, automatycznie wznowi te same ubezpieczenia, do których prowadzący działalność gospodarczą był poprzednio zgłoszony. Oczywiście przedsiębiorca zostanie o tym fakcie powiadomiony przez ZUS.
Jeżeli więc w zakresie podlegania ubezpieczeniom osoby prowadzącej działalność gospodarczą cokolwiek się zmieniło, musi o tym poinformować Zakład, składając odpowiednie zgłoszenie ZUS ZUA/ ZUS ZZA samodzielnie.