Dlaczego oprócz karty EKUZ przyda się dodatkowe ubezpieczenie, a dokument tożsamości lepiej mieć zawsze przy sobie? Praca sezonowa w Holandii to świetny pomysł, ale warto znać nie tylko jej warunki i zarobki
Znalazłeś idealną dla siebie pracę sezonową w Holandii, ale boisz się nowego miejsca i języka obcego? Okazuje się, że wyjazd za granicę nie jest aż tak straszny, zwłaszcza, że masz duże szanse na spotkanie rodaków.
Według szacunków do Holandii wyjechało już około 250 tysięcy Polaków, a zameldowało się około 160 tysięcy. W samej Hadze zameldowanych jest ponad 10 tysięcy naszych rodaków. Najwyższy odsetek Polaków w Holandii zanotowano w miejscowości Zeewolde: 5 proc.
Jak pokazują statystyki, Polacy są bardzo pracowici. 75 proc. naszych rodaków to osoby w wieku 15-74 lata. Polacy nie pobierają zasiłków dla bezrobotnych, a ich średnie zarobki przekraczają 17 tysięcy euro rocznie. W 2017 roku tylko 2,6 proc. Polaków zdecydowało się na pobranie zasiłku bijstand (przysługuje osobom, które nie mają środków do życia z powodu np. utraty pracy).
Nie tylko EKUZ
Przed wyjazdem do pracy za granicą warto jednak wiedzieć, nie tylko jakie warunki i wynagrodzenie oferuje pracodawca, ale też jak wygląda załatwianie formalności.
Warto wyrobić sobie wcześniej Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego (w oddziale NFZ), dzięki której można skorzystać z usług medycznych, ale tylko podstawowych. Przyda się więc dodatkowe ubezpieczenie prywatne, które w razie konieczności pokryje koszty leczenia lub koszty opieki medycznej w prywatnych szpitalach i klinikach. Warto też wykupić indywidualny pakiet ubezpieczeniowy w przypadku nieszczęśliwych wypadków i kosztów leczenia (poza EKUZ).
Dowód zawsze przy sobie
Będąc w Holandii zawsze warto mieć przy sobie dowód osobisty. Za nieposiadanie dokumentu tożsamości można dostać wysoki mandat. W przypadku pobytu dłuższego niż 90 dni należy się zameldować w urzędzie gminy lub urzędzie miasta. Ważny jest wtedy paszport albo dowód osobisty oraz zaświadczenie od pracodawcy.
Gdy nie podejmujemy pracy ani działalności gospodarczej, wystarczy posiadanie wystarczających środków finansowych i ubezpieczenia medycznego.
Więcej informacji na ten temat można znaleźć na:
* stronie Ambasady RP w Hadze: www.polamb.nl
* na stronach MSZ: www.msz.gov.pl
Jadąc do pracy w Holandii nie trzeba zabierać międzynarodowego prawa jazdy. Wystarczy to wydane w Polsce. Jednakże po sześciu miesiącach od daty wpisu do rejestru mieszkańców, polskie prawo jazdy wygasa. Wtedy trzeba złożyć wniosek w urzędzie do spraw ruchu drogowego z prośbą o zamianę prawa jazdy na niderlandzkie.
Jeśli potrzebujesz pomocy
Wszystkiego nie da się przewidzieć, dlatego warto znać adres polskiej ambasady lub konsulatów, którzy w razie wypadku mogą pomóc. Ambasada Rzeczpospolitej Polskiej w Holandii znajduje się w Hadze:
Holandia, Haga, Alexanderstraat 25, 2514 JM
Tel.: +3170 7990 100 Tel.: +3170 7990 110
Tel. dyżurny: +31 615 852 600 Faks: +3170 7990 137
haga.amb.sekretariat@msz.gov.pl
www.haga.msz.gov.pl