W piątek w województwie lubelskim zdalnie pracuje 36 szkół i przedszkoli, a całkowicie ze stacjonarnego nauczania zrezygnowały 22 placówki. Kto decyduje kiedy szkoły są zamykane? Kiedy uczniowie i rodzice trafiają na kwarantannę?
- Kto decyduje o tym, czy szkoła pracować będzie w trybie hybrydowym lub zdalnym?
Anna Romaniuk, z WSSE w Lublinie: Decyzję zawsze podejmuje dyrektor szkoły, ale robi to po uzyskaniu zgody organu prowadzącego oraz na podstawie pozytywnej opinii wydanej przez właściwego miejscowo Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego. Dyrektor może także zawiesić zajęcia.
- Kiedy placówka w całości przechodzi na nauczanie zdalne, a kiedy dotyczy to tylko jednego oddziału, czy grupy uczniów?
Uzależnione jest to od lokalnej sytuacji epidemiologicznej m.in. liczby osób zakażonych, zapadalności, dynamiki wzrostu, ale także możliwości organizacyjnych i architektonicznych konkretnej szkoły. Pod uwagę brana jest też sprawa dojazdu do danej szkoły.
- Kto ma w tej kwestii decydujące zdanie? Czy to dyrektor zwraca się do Inspekcji Sanitarnej z konkretną propozycją i mówi np. chcę żeby klasa 1c przez pięć najbliższych dni pracowała z domu, czy taka propozycja wychodzi od PSSE?
Dyrektor szkoły kieruje wniosek do Inspekcji Sanitarnej o wydanie opinii w sprawie zawieszenia zajęć w związku z potwierdzonym badaniem laboratoryjnym przypadkiem (przypadkami) zakażenia ucznia lub pracownika szkoły, a także biorąc pod uwagę sytuację epidemiologiczną na terenie, gdzie zlokalizowana jest szkoła. Także dyrektor określa jakiej klasy, klas, czy całej szkoły ma dotyczyć zmiana, ze wskazaniem formy kształcenia, opisując przy tym podjęte działania, jak też rozwiązania organizacyjne.
- Kto określa, jak długo szkoła, czy konkretna klasa ma pracować zdalnie? Rozumiem, że tu decydująca jest opinia Inspekcji Sanitarnej.
Nie. To dyrektor wskazuje czas na jaki zmienia formę kształcenia. Należy podkreślić, że występuje ścisła współpraca między Inspekcją Sanitarną, organami prowadzącymi a dyrektorami szkół. Jak wspomniałam prowadzone jest dochodzenie epidemiologiczne i ocena ryzyka. Czas zmiany kształcenia jest liczony przy uwzględnieniu zapisów rozporządzenia Ministra Zdrowia dotyczącego obowiązku hospitalizacji, izolacji lub izolacji w warunkach domowych oraz obowiązku kwarantanny lub nadzoru epidemiologicznego. Obecnie kwarantanna trwa 10 dni i jest liczona od następnego dnia, w którym nastąpiła styczność z osobą zakażoną.
- Za nami pierwszy miesiąc nauki. Skąd w tym czasie najczęściej pochodziły informacje o wykryciu zakażenia wśród uczniów, ich rodziców i nauczycieli.
Bardzo różnie. Były informacje od rodziców, czy nawet osobiście od pełnoletnich uczniów, dyrektorów placówek oświatowych oraz Inspekcji Sanitarnej. Bez względu na to skąd pochodzi informacja następne kroki są zawsze takie same. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny weryfikuje informacje, ocenia ryzyko, przeprowadza dochodzenie epidemiologiczne, w tym ustala listę kontaktów z osobą zakażoną, które w zależności od stwierdzonego poziomu narażenia, zostają skierowane na kwarantannę lub są obejmowane nadzorem epidemiologicznym. Każdy przypadek rozpatrywany jest indywidualnie.
- Kto trafia na kwarantannę?
Obowiązek kwarantanny dotyczy osób, które miały bliski kontakt z osobą zakażoną SARS-CoV-2 oraz osób mieszkających z osobą objętą obowiązkiem kwarantanny, czy izolacji. W przypadku szkół kwarantanną obejmowane są osoby z kontaktu: uczniowie, osoby z grona pedagogicznego lub inny personel, domownicy osoby zakażonej, a także domownicy osoby z bezpośredniego kontaktu z przypadkiem potwierdzonym.W przypadku kontaktu, który nie spełnia kryteriów stosowanych do nałożenia kwarantanny, osoby mogą być objęte nadzorem epidemiologicznym, obserwują swój stan zdrowia a w przypadku wystąpienia niepokojących objawów, zgłaszają się do lekarza POZ.
- Jak dużo ognisk koronawirusa wykrywanie w szkołach i przedszkolach? Czy na podstawie tych danych można stwierdzić, czy bezpieczna jest nauka zdalna, czy też uczniowie powinni uczyć się tylko w domach tak jak to było wiosną?
Nasze bezpieczeństwo zależy przede wszystkim od przestrzegania obowiązujących ograniczeń, nakazów i zakazów, w związku z wystąpieniem stanu epidemii w naszym kraju. Przyjęte rozwiązania, np. kształcenie hybrydowe, czy nauka zdalna, mają na celu zminimalizowanie zachorowań na COVID-19 w placówkach oświatowych.