Być może 300-metrowy odcinek ścieżki rowerowej wzdłuż ulicy Żwirki i Wigury w Świdniku stanie się bezpieczniejszy dla kierowców i rowerzystów. Obecnie to „kuriozum na skalę europejską”.
Chodzi o ścieżkę rowerową biegnącą wzdłuż ulicy Żwirki i Wigury – pisaliśmy o niej w ubiegłym tygodniu. Swoją przygodę na tej ścieżce opowiedział nam rowerzysta Paweł, który na jednym z pięciu wyjazdów z bocznych ulic miał zderzenie z samochodem.
– Na odcinku 200-300 metrów ścieżka 5 razy kończy się i zaczyna. To kuriozum na skalę europejską. Podobno nie byłem pierwszą, ani ostatnią ofiarą takiej organizacji ruchu w tym miejscu – opowiadał pan Paweł.
Zgodnie z prawem, po każdym znaku koniec ścieżki, rowerzysta musi zejść z jednośladu i przeprowadzić go na drugą stronę. Kilka lat temu ten droga wojewódzka 822 została gruntownie przebudowana. Jak tłumaczył Andrzej Gwozda, dyrektor ZDW w Lublinie, ze względu na brak miejsca nie było możliwe zastosowanie innego rozwiązania. – Dlatego ustawiliśmy takie, a nie inne oznakowanie. Jest to uciążliwe dla rowerzystów, ale nie ma innego wyjścia – tłumaczy dyr. Gwozda.
Sprawą zainteresowaliśmy Urząd Miasta Świdnik.
– Problemy związane z poruszaniem się ścieżką rowerową biegnącą wzdłuż ul. Żwirki i Wigury nie są nam obce. Przy planowanym niebawem remoncie dróg osiedlowych zastanowimy się nad możliwością zmiany organizacji ruchu, bądź zastosowaniu progów ograniczających prędkość – mówi Karol Łukasik ze świdnickiego ratusza.
17 czerwca Świdnicka Masa Krytyczna i Świdnik Miasto dla Rowerów skierowały do ZDW w Lublinie wniosek o wytyczenie 5 brakujących przejazdów rowerowych na drodze rowerowej przy Żwirki i Wigury.
– Uważamy też, że w tym miejscu należy zwiększyć bezpieczeństwo dla kierowców, rowerzystów i pieszych. Proponujemy zbudowanie wyniesionych przejść dla pieszych wraz z przejazdami rowerowymi oraz ich doświetlenie. O tych rozwiązaniach pisaliśmy w rekomendacjach do rewitalizowanego kwartału ulic Puławskiego, Szopena, Matejki, Żwirki i Wigury, które planowane są przez Urząd Miasta – dodaje Klaudia Waryszak-Lubaś z Świdnik Miasto Dla Rowerów.
Takie zmiany umożliwia nowelizacja prawa z 2015 roku. Teraz można wyznaczać przejazdy rowerowe wraz z przejściem dla pieszych o minimalnej szerokości 4,3 m (wcześniej było to 6,5 m).
Do sprawy wrócimy.