- Drzewa w pasie drogowym powinny być tak usytuowane, żeby nie powodowały niszczenia nawierzchni drogi oraz nie utrudniały jej użytkowania - przekonuje Kamil Jakubowski, rzecznik Zarządu Dróg Wojewódzkich w Lublinie
- Z dokumentu udostępnionego na Facebooku przez pilarzy z Horodyszcza wynika, że w Rejonie ZDW Włodawa na opał dla wojska wycięte zostaje 20 drzew. A ile zakwalifikowano do wycinek w tym roku na tej trasie (816) w rejonie ZDW Biała Podlaska?
– W sezonie zimowym, czyli wtedy gdy możliwa jest wycinka drzew, w całym RDW Biała Podlaska, przez który przebiegają drogi wojewódzkie Nr 698, 803, 806, 807, 808, 811, 812, 813 i 816 do wycięcia zostało wytypowanych 166 sztuk drzew o średnicy pnia od 75 cm do 235 cm.
Są to drzewa, o których usunięcie wnioskowali między innymi mieszkańcy czy dziennikarze, a które zagrażają bezpieczeństwu w ruchu samochodowym, pieszym czy rowerzystom oraz utrudniają widoczność kierowcom.
Proszę jednak pamiętać, że nie tylko wycinamy drzewa ale także dokonujemy nasadzeń. W 2021 roku było ich około setki i taka sama liczba nowych drzew pojawi się także w 2022 roku.
- Kto je do wycinki wytypował?
– Przy tej drodze stan drzew oceniali pracownicy z dwóch Rejonów ZDW. Dwóch specjalistów - jeden z RDW w Białej Podlaskiej, drugi z RDW we Włodawie.
- Kto konkretnie?
– Ze względu na ochronę danych osobowych nie mogę podać danych naszych pracowników, którzy zajmowali się oceną stanu zadrzewienia.
- Jak ZDW typuje drzewa do wycinek?
– Najpierw w ciągu roku odbywa się ocena stanu zadrzewienia przez specjalistów od zieleni, którzy pracują w Rejonach Dróg Wojewódzkich. Następnie sporządzany jest tzw. plan wyrębu, który obejmuje tylko i wyłącznie te drzewa, które są chore, zniszczone, nadpalone, uschnięte lub zagrażają bezpieczeństwu w ruchu drogowym bądź pieszym albo mogą wyrządzić zniszczenia np. budynków, które znajdują się w ich sąsiedztwie.
Przepisy jasno wskazują, że to zarządca drogi odpowiedzialny jest za utrzymywanie zieleni i za to, że zieleń w pasie drogowym nie będzie zagrażać bezpieczeństwu uczestników ruchu, ograniczać wymaganego pola widoczności, skrajni drogi oraz utrudniać utrzymania drogi.
Drzewa w pasie drogowym powinny być tak usytuowane, żeby w okresie swej wegetacji nie powodowały niszczenia nawierzchni drogi oraz nie utrudniały jej użytkowania. Jak miało to miejsce w przypadku drzew wytypowanych do wycinki przy DW 816, DW 830, DW 826 czy DW 874.
- Jak wygląda cała procedura?
– Kolejny krok to wysłanie pisma do danego wójta, burmistrza czy prezydenta danej gminy z wnioskiem o wyrażenie zgody na wycinkę wskazanych drzew. Każde drzewo jest dokładnie opisane oraz sfotografowane. Gmina następnie sama ocenia wytypowane przez nas drzewa. Kolejny krok do wniosek do RDOŚ. Instytucja ta może: zaakceptować nasz wniosek w całości, zaakceptować z wniesionymi uwagami (np. nakazem nasadzeń) lub odrzucić. Jeżeli jest on zaakceptowany to zgoda na wycinkę trafia do danej gminy, która następnie informuje nas o tym, że zgoda na wycinkę jest.
Następnie dany RDW ogłasza przetarg na wycinkę. Czasami zdarza się tak, że nie zgłasza się żadna firma, przetarg powtarzany jest wielokrotnie a wycinka przekładana jest z tego powodu o kolejny rok.
- Czy zdarza się, że wójt czy burmistrz na wycinkę się nie zgadza?
– W ciągu ostatniego roku nie miało to miejsca.
- Co dzieje się z drzewami na drodze 816 po ich wycięciu. Wojsko od razu je zabiera?
– Na mocy porozumienia pomiędzy Zarządem Dróg Wojewódzkich w Lublinie a dowództwem 21 Brygady Strzelców Podhalańskich, którzy pełnią służbę przy ochronie wschodniej granicy Rzeczypospolitej Polskiej, usunięte drzewo zostaje przekazane jednostce wojskowej.
- Czy w poprzednich latach wycinane przez ZDW drzewa również trafiały do wojska?
– Wcześniej na wschodniej granicy RP Wojsko Polskie nie prowadziło takich działań jak obecnie więc drzewo nie było wtedy przekazywane jednostkom.
- Jakie jeszcze wycinki w tym kwartale zleciło ZDW na terenie województwa?
– Wszystko zależy od tego czy będą chętni na jej przeprowadzenie i zgłoszą swoją ofertę na ogłoszone przetargi. Wstępny plan mówi o usunięciu około 400 sztuk chorych, uschniętych, zdewastowanych lub zagrażających ruchu samochodowego a także pieszym, drzew w całym województwie.
Jednocześnie zaplanowane są także nasadzenia nowych drzew. W ramach budowy Obwodnicy Nałęczowa będzie to około 230 drzew. Natomiast w ramach prac prowadzonych przez Rejony zostanie nasadzonych około 100- 200 sztuk, których usytuowanie nie będzie w żaden sposób zagrażało kierowcom, pieszym czy rowerzystom oraz nie będzie utrudniało utrzymaniu dróg wojewódzkich.
- Pod budowę pierwszych pięciu kilometrów obwodnicy Nałęczowa wycięte ma być prawie 1400 drzew. Co się stanie z drewnem?
– Drzewo zostanie dostarczone do Rejonu Dróg Wojewódzkich w Puławach. Następnie zostanie przygotowana jego wycena, którą zajmie się nadleśnictwo. Kolejny krok to ogłoszenie przez RDW Puławy przetargu na zakup drzewa.