360 milionów złotych Urząd Marszałkowski przeznaczy w tym roku na drogi. Chodzi o cztery duże inwestycje i szereg remontów najbardziej zdegradowanych tras, przede wszystkim na Zamojszczyźnie i w Chełmskiem.
– Wydaje się nam, że to co robimy, to droga w dobrym kierunku. W tym roku realizujemy cztery duże inwestycje za olbrzymią kwotę 315 milionów złotych. Kolejne 45 milionów wydamy na remonty – mówi marszałek Jarosław Stawiarski.
Wśród czterech sztandarowych inwestycji jest budowa obwodnicy Dęblina o długości 5 kilometrów, za 45 milionów złotych. Kolejne to rozbudowa drogi 833 Chodel-Kraśnik o długości ponad 26 km za 77 milionów złotych, budowa mostu w Piaskach na rzece Sierotka za kilkanaście milionów.
– Oczywiście nasza najważniejsza inwestycja, czyli rozbudowa drogi wojewódzkiej 835 na odcinku od Biłgoraja przez Tarnogród do granicy z Podkarpaciem. Długość tego odcinka to 25 kilometrów, a wartość inwestycji to 177 milionów złotych – dodaje marszałek Stawiarski. Dobrą informacją jest także fakt, że podkarpacki odcinek drogi 835 będzie również remontowany. – Taką obietnicę złożył Władysław Ortyl, marszałek woj. podkarpackiego – dodaje Stawiarski.
– Te inwestycje są także powiązane z budową dróg ekspresowych. W razie wypadku czy sytuacji zablokowania ekspresówki, to właśnie drogi wojewódzkie mają przejąć ruch z dróg krajowych. Dlatego np. droga 835 jest tak ważna, bo jest alternatywą dla S19 – dodaje marszałek.
Kolejne 45 milionów trafi na remonty dróg. – W dawnym województwie lubelskim trakty mamy w miarę przyzwoite, na Południowym Podlasiu także nie jest źle. Teraz przyszedł czas na remonty traktów w dawnych województwach chełmskim i zamojskim. Tam drogi, szczególnie w dawnym województwie zamojskim, są w najgorszym stanie. W ten sposób wyrównujemy szansę – dodaje Jarosław Stawiarski.
– Rok 2021 jest rekordowy, jeśli chodzi o remonty i modernizację dróg wojewódzkich. Remontem zostało objęte prawie 72 kilometry dróg – mówi Paweł Szumera, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Lublinie. – Na szczęście nie ma problemów z wykonawcami. Do każdego przetargu staje po kilka firm – dodaje dyr. Szumera.
Wykaz najdłuższych odcinków dróg wojewódzkich, które w 2021 roku zostały objęte remontem
* DW nr 812 na odcinkach: Rudka – Adamów i Rejowiec – Siennica Nadolna. Ponad 14 kilometrów. Koszt remontu ponad 6 milionów złotych
* DW nr 816 na odcinkach: Dobratycze – Kostomłoty (5 kilometrów za prawie 2 miliony złotych); Uhrusk – Marysin (długość odcinka to 5 kilometrów, inwestycja jest w przygotowaniu i wstępnej realizacji); Krynica – Skryhiczyn (około 2 kilometrów, inwestycja jest w fazie przygotowania i wstępnej realizacji)
* DW nr 834 na odcinkach: Wola Gałęzowska – Stara Wieś i w mieście Bychawa (prawie 5,5 kilometra, a koszt realizacji tego remontu to prawie 2,5 miliona złotych)
* DW nr 843 na odcinku Skierbieszów – Udrycze. (ponad 3 kilometry, modernizacja tej drogi kosztuje prawie 2 miliony złotych)
* DW nr 844 na odcinku Białopole – Raciborowice (4 kilometry, inwestycja w fazie przygotowania i wstępnej realizacji)
* DW nr 849 na odcinku Józefów – Osuchy (remontem, którego koszt to 5,5 miliona złotych, został objęty prawie
10 kilometrowy odcinek)
* DW nr 853 na odcinku Józefów – Długi Kąt (prawie 5 kilometrów, to prawie 2,5 miliona złotych)
* DW nr 855 na odcinku Olbięcin – Trzydnik Duży. Remontem został objęty odcinek o długości prawie 4,5 kilometra. Koszt tych prac to 1,8 miliona złotych. Na tej drodze wojewódzkiej remontem został także objęty odcinek w miejscowości Węglin o długości 864 metrów. Ta inwestycja jest obecnie w przygotowaniu i wstępnej realizacji.
W 2021 roku Zarząd Dróg Wojewódzkich w Lublinie ogłosił także przetargi między innymi na opracowanie dokumentacji budowy obwodnicy północnej Hrubieszowa w ramach drogi wojewódzkiej nr 844, budowy obwodnicy Tarnogrodu w ciągu drogi wojewódzkiej nr 835, rozbudowy drogi wojewódzkiej 844, od granicy miasta Chełm do miejscowości Białopole (długość ponad 27 kilometrów).