Śmieci z terenu gminy mają być wywożone częściej niż raz na trzy miesiące. To efekt kontroli Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska.
Jeszcze przed wprowadzeniem nowych zasad Beata Lasota, mieszkanka Dziekanowa, alarmowała, że pomysł radnych jest nie do przyjęcia. Uchwała jednak przeszła, bo władze gminy tłumaczyły, że chodzi o oszczędności. Z wyliczeń wynikało, że wywóz śmieci co miesiąc spowodowałby potrojenie stawki. Zamiast 4 zł od osoby mieszkańcy płaciliby ok. 12 zł. Gmina wprowadziła różnokolorowe worki w zależności od rodzaju śmieci, a wysokość opłat zależy teraz od liczby mieszkańców gospodarstwa.
Pani Beata nie dała za wygraną. Jej skarga na zbyt rzadki wywóz śmieci trafiła m.in. do Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska. Inspektorzy przeprowadzili kontrolę w gminie.
– Sprawdziliśmy, jak wygląda sprawa wywozu śmieci w gm. Hrubieszów zarówno od strony formalnej, jak i praktycznej. Byliśmy u mieszkanki, która swoje śmieci trzymała w piwnicy obok przetworów, bo nie chciała, żeby worki rozerwały zwierzęta – mówi Małgorzata Skwarek, kierownik zamojskiej delegatury Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska. – Braliśmy także pod uwagę również koszty, które muszą ponosić mieszkańcy i ich ewentualną podwyżkę.
Inspektorzy stwierdzili, że wywóz śmieci z domów jednorodzinnych powinien być częstszy. Takie zalecenia znalazły się w protokole po kontroli. – Władze gminy deklarowały od razu, że zmienią częstotliwość wywozu, a efekty będą jeszcze w tym roku – dodaje Skwarek.
Wójt wyjaśnia, że jest już po rozmowach z firmą, która odbiera śmieci od mieszkańców. – Umowa na wywóz obowiązuje do końca roku. Chcemy, żeby do tego czasu mieszkańcy mogli w razie potrzeby zadzwonić i poprosić o wcześniejszy odbiór nieczystości. Firma miałaby na to 14 dni – tłumaczy Jan Mołodecki, wójt gminy Hrubieszów.
Wójt chce, żeby wywóz śmieci od przyszłego roku odbywał się co drugi miesiąc. – Uchwałę w tej sprawie podejmą radni. Będę sugerował, żeby wywóz był częstszy – dodaje.