NFZ chce sprawdzić czy pacjenci są zadowoleni z jakości świadczeń w przychodniach. Te najlepiej oceniane przez chorych mogą liczyć na nagrody finansowe. W następnej kolejności będą oceniane poradnie specjalistyczne i szpitale.
Anonimowe ankiety „Badania satysfakcji Podstawowej Opieki Zdrowotnej” pacjenci mogą wypełniać do końca listopada. Są one dostępne na stronie internetowej NFZ, lubelskich siedzibach NFZ (ul. Szkolna i Koryznowej) oraz delegaturach w Chełmie, Zamościu i Białej Podlaskiej.
NZF czeka na opinie pacjentów, którzy w ciągu ostatnich 12 miesięcy skorzystali ze świadczeń w ramach POZ (z wyłączeniem nocnej i świątecznej pomocy lekarskiej).
– Ankieta składa się z 22 pytań, a jej wypełnienie zajmuje zaledwie kilka minut. Są np. pytania o to co jest najważniejsze dla pacjenta. Czy jest to uprzejmość i życzliwość osób w rejestracji, umiejętność przekazywania informacji czy też warunki lokalowe – mówi Małgorzata Bartoszek, rzecznik lubelskiego NFZ. – Pacjenci oceniają także sposób, w jaki udzielono im informacji o stanie zdrowia oraz trybie i sposobie leczenia, a także dostępność do rejestracji telefonicznej.
Formularz ankiety był konsultowany z ponad 60 instytucjami m.in. uczelniami medycznymi, organizacjami skupiającymi pacjentów i lekarzy POZ.
Od przyszłego roku ankieta ma być przeprowadzana cyklicznie.
– Chcemy premiować jakość i dostępność świadczeń, a jednym z narzędzi oceny ma być opinia pacjentów – podkreśla Bartoszek. – W przyszłości może to być jedno z kryteriów przy określaniu tzw. wskaźnika korygującego, umożliwiającego dodatkowe finansowanie dla najlepiej ocenianych podmiotów.
Analiza informacji z ankiet ma służyć opracowaniu rozwiązań, które usprawnią organizację udzielania świadczeń i funkcjonowanie placówek medycznych. W kolejnych etapach programu w taki sam sposób mają być sprawdzane poradnie specjalistyczne i szpitale.