Każdy z nas otarł się o szpital bądź trafiali tam nasi bliscy. Nie wszyscy jednak wiemy, że przebywając w tej placówce, podobnie jak innych ośrodkach medycznych, chory ma określone prawa.
Pacjent ma prawo do:
1) Udostępnienia mu dokumentacji medycznej lub wskazania innej osoby, której dokumentacja ta może być udostępniona.
2) Zapewnienia ochrony danych, zawartych w dokumentacji medycznej, dotyczącej jego osoby.
3) Wskazania osoby lub instytucji, którą zakład opieki zdrowotnej obowiązany jest powiadomić o pogorszeniu się stanu zdrowia pacjenta powodującego zagrożenie życia albo w razie jego śmierci.
4) Wyrażenia zgody albo odmowy na umieszczenie go w zakładzie opieki zdrowotnej. Chyba że odrębne przepisy stanowią inaczej.
5) Poszanowania przez lekarza jego intymności i poszanowania godności w czasie udzielania świadczeń zdrowotnych.
6) Wyrażenia zgody albo odmowy na udzielenie mu określonych świadczeń zdrowotnych, po wcześniejszym uzyskaniu informacji ze strony lekarza.
7) Dodatkowej opieki pielęgnacyjnej sprawowanej przez osobę bliską lub inną osobę wskazaną przez siebie.
8) Kontaktu osobistego, telefonicznego lub korespondencyjnego z osobami z zewnątrz.
9) Wypisania z zakładu opieki zdrowotnej na własne żądanie i uzyskania od lekarza informacji o możliwych następstwach zaprzestania leczenia w tym zakładzie. Chyba że odrębne przepisy stanowią inaczej.
10) Udzielenia mu niezbędnej pomocy i przewiezienia go do innego szpitala, w sytuacji, gdy pomimo decyzji uprawnionego lekarza o potrzebie niezwłocznego przyjęcia do szpitala, nie może być do tego szpitala przyjęty.
11) Otrzymania karty informacyjnej z rozpoznaniem choroby, podanym w języku polskim.
12) Uzyskania od lekarza przystępnej informacji o swoim stanie zdrowia, rozpoznaniu, proponowanych oraz możliwych metodach diagnostycznych, leczniczych, dających się przewidzieć następstwach ich zastosowania albo zaniechania, wynikach leczenia oraz rokowaniu.
Jak się poskarżyć na niedobrego doktora
1) Zrób to jak najszybciej. Wtedy jest bowiem większa możliwość dokładnego odtworzenia okoliczności zdarzenia.
2) Najlepiej, jeśli to zrobisz bezpośrednio u przełożonego
pracownika, który naruszył Twoje prawa. W szpitalu jest nim ordynator lub dyrektor, w przychodni zaś kierownik.
3) Skarga może być złożona pisemnie bądź ustnie. Nie może być anonimowa.