Niełatwo jest oświetlić centrum handlowe. Uwagi wymaga nie tylko jego fasada, ale i oświetlenie wewnętrzne, które z jednej strony musi być naturalne, tak aby nie męczyć oczu klientów i pracowników, z drugiej: wspierać sprzedaż, kierując wzrok ludzi w określone obszary. Warto zatem bazować na doświadczeniu zaznajomionych z tym obszarem firm i projektantów. Oto 5 kroków do prawidłowego oświetlenia galerii handlowej według Signify (dawniej Philips Lighting).
1. Zadbaj o atrakcyjne otoczenie galerii, rozświetlając jej fasadę
Fasada galerii handlowej powinna zwracać uwagę i wpisywać się w otaczający ją krajobraz. Szczególnie trudne zadanie stoi zatem przed projektantami, którzy tworzą iluminację dla galerii, mieszczących się w gęstej zabudowie miejskiej. Istnieją jednak sposoby na to, by nowoczesny budynek był spójny z resztą miasta. W krakowskiej Galerii Bronowice mostem między współczesnością a historią okazała się być secesja. Jeden z fragmentów fasady celowo został przykryty ażurową płytą, spod której przebłyskuje kolorowe oświetlenie. Skojarzenia z młodopolskimi witrażami są w stu procentach słuszne. Właśnie o to chodziło projektantom oświetlenia i architektom.
Fasada oprócz tego, że ma być efektowna i spójna z otoczeniem, powinna też uwzględniać to, że będzie oglądana z wielu perspektyw. Budynek inaczej prezentuje się przecież widziany z okna tramwaju czy samochodu i gdy stoimy tuż obok niego. Oświetlenie musi być zatem zaprojektowane tak, aby dobrze prezentowało się zarówno z bliska, jak i z daleka.
2. Podkreśl światłem architekturę budynku, zarówno z zewnątrz, jak i od środka
Rolą światła w architekturze jest nie tylko efektowny spektakl. Ma ono także dyskretnie podkreślać najważniejsze walory architektury budynku albo – gdy to konieczne – tuszować jej niedoskonałości. W przypadku nowych realizacji elementy oświetlenia najczęściej wmontowuje się w elewację galerii handlowej. Wartymi uwypuklenia powierzchniami są krawędzie, gzymsy czy różnego rodzaju detale architektoniczne. Jeśli budynek ma duże przeszklenia, koniecznie należy też zadbać o to, aby widoczne zza szyb wnętrze budynku nie zaburzało koncepcji fasady.
3. Zadbaj o odpowiednią atmosferę w każdej części galerii
Galerie handlowe to dziś budynki wielofunkcyjne. W ich wnętrzu można nie tylko zrobić zakupy, ale też spędzić ciekawie czas np. przy dobrym obiedzie albo grając w kręgle. Wydaje się zatem oczywiste, że oświetlenie w poszczególnych sektorach galerii nie powinno być jednolite. Od tego sklepowego oczekujemy przede wszystkim, że pokaże nam produkt, takim jakim jest w rzeczywistości i nie przekłamie jego kolorów. Natomiast w sektorze restauracyjnym najmilej widziane jest ciepłe, sprzyjające relaksowi światło. Co jednak z przestrzeniami, które pełnią wiele funkcji? Zalicza się do nich np. hall albo atrium w centrum galerii, które na co dzień pełnią funkcję komunikacyjną, ale bywają też miejscem różnego rodzaju wydarzeń. W tym wypadku najlepiej sprawdza się oświetlenie dynamiczne, którego parametrami da się zdalnie sterować. W galeriach dysponujących taką technologią, światło w jednej chwili może zmienić się z jasnego na ciepłe albo kolorowe.
4. Niech światło będzie drogowskazem dla klientów galerii
W projektowaniu oświetlenia galerii handlowych bardzo ważne jest również przewidywanie doświadczeń klienta. Trzeba się wczuć w rolę scenarzysty filmowego i zaplanować, które elementy mają popychać akcję do przodu (czyli prowadzić klienta alejami galerii), a które szokować i zaskakiwać. Klient powinien czuć się, jakby spacerował wśród ciasnych, staromiejskich uliczek, nie wiedząc czego może spodziewać się za rogiem. Z drugiej strony bardzo ważne jest jego poczucie bezpieczeństwa, światło nie może być zatem za ciemne, ani zbyt ekspresyjne.
5. Przy pomocy odpowiednich technologii ogranicz konsumpcję energii elektrycznej pochłanianej przez oświetlenie
Ten punkt tak naprawdę powinien otwierać artykuł, bo oświetlenie galerii handlowej w pierwszej kolejności musi być energooszczędne. To ważne nie tylko z uwagi na troskę o środowisko naturalne, ale i budżet przedsiębiorstwa. Oświetlenie otwartego od rana do wieczora sklepu potrafi być przecież bardzo kosztowne. Całe szczęście z pomocą przychodzą nam nowe technologie: oprawy LED oraz systemy do zdalnego sterowania oświetleniem, dzięki którym rachunki za światło mogą spaść nawet o 80%. Tak było np. w centrum handlowym Sony Center Berlinie, gdzie po instalacji nowego oświetlenia ledowego Philips konsumpcja energii została ograniczona o 73% w porównaniu do stanu poprzedniego. Jeszcze lepszy wynik udało osiągnąć się w Birmingham – tamtejsza galeria The Bullring konsumuje dziś o 85% mniej energii, co przekłada się na oszczędność 34 000 funtów rocznie.
źródło: http://www.lighting.philips.pl/systemy/system-areas/oswietenie-centrow-handlowych