Już za chwilę po raz trzeci ruszy festiwal „Dźwięki Słów”, czyli Prezentacje Form Muzyczno-Teatralnych. To okazja, by zwolnić tempo życia, skupić się na tym, co naprawdę ważne, wyczulić się na poezję, która kryje się w codzienności. Zastanowimy się, jak patrzeć na świat, aby nie przegapić w nim czegoś istotnego. Magda Umer poprosi nas, aby „w związku z tą wiosną, co może przyjść jutro, uśmiechnąć się, nie patrzeć tak smutno”, Ewa Dałkowska przemówi do nas słowami wielkiego wieszcza naszych czasów – Zbigniewa Herberta, Ewa Błaszczyk podzieli się przejmującym wyznaniem Ryszarda Riedla. Przez kilka dni festiwalu będziemy obcować ze słowem i dźwiękiem, z dojrzałym teatrem, dobrą muzyką i mądrą literaturą.
W czterech ścianach
W cyklu festiwalowym „W czterech ścianach” spotkamy Magdę Umer z „Recitalem”. Mistrzyni interpretacji piosenki literackiej wystąpi z programem stworzonym z okazji niedawnych 64. urodzin. W związku z tym w koncercie usłyszymy nie tylko utwory z dwóch ostatnich płyt – „Noce i sny” oraz „Wciąż się na coś czeka”, ale też znane, lubiane i zawsze oczekiwane piosenki z jej repertuaru, śpiewane od lat, właściwie już wizytówki i samej artystki, i gatunku piosenki literackiej, m.in. „Już szumią kasztany”, „Oczy tej małej” czy „O niebieskim pachnącym groszku”.
Premierowo zawita do Lublina projekt „Niestety to nie ty” Ewy Konstancji Bułhak. Recital jest ukłonem artystki w stronę niezwykłych kobiet – pieśniarek, aktorek śpiewających, takich jak: Kalina Jędrusik, Barbara Krafftówna, Danuta Rinn, Wiesława Orlewicz, Ludmiła Jakubczak, Wioletta Villas, Wanda Warska. Bułhak stworzy jeden spójny obraz tych wszystkich wyjątkowych artystek, odnajdzie wspólny mianownik, by choć na chwilę nosić ich emocje.
Niezwykłym wydarzeniem będzie muzyczny spektakl wrocławskich studentów Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie „Godzina Wrońca” na podstawie fragmentów powieści Jacka Dukaja „Wroniec”. Młodzi wykonawcy budują opowieść o stanie wojennym w Polsce w latach 1980-1983. Jest to historia dwutorowa: z jednej strony tworzą ją teksty Jacka Dukaja i muzyka Mateusza Pospieszalskiego, z drugiej – cykl obrazów – plastycznych animacji zaprojektowanych przez samych studentów. Jacek Dukaj powiedział o swej książce, że jest ona czymś w rodzaju czarnej fantasmagorii narodowej w formule bajki dla dzieci. „Wroniec” to magiczna opowieść o nocy grudniowej, pełna okrucieństwa i przemocy, i zdaniem wielu przeznaczona nie dla dzieci. Ta bajka stała się dla grupy młodych ludzi z PWST we Wrocławiu inspiracją do stworzenia własnej, ekspresyjnej wypowiedzi.
Nie trzeba przedstawiać lubelskiej publiczności Ewy Błaszczyk, która podczas sobotniego recitalu „Pozwól mi spróbować jeszcze raz” zaśpiewa kompozycje znane z repertuarów Marleny Dietrich, Ryszarda Riedla, Jacka Kleyffa czy Stanisława Soyki. Wszystko to, pomimo różnorodności, tworzy spójną całość, każda piosenka jest tu po coś, każdy tekst opowiada historię, która znajduje odpowiedź w kolejnych tekstach. Ewa Błaszczyk opowiada o sprawach z pozoru intymnych, ale jednak uniwersalnych i zrozumiałych dla każdego.
W świat poezji zanurzymy się dzięki Ewie Dałkowskiej. Podczas recitalu usłyszymy nie tylko utwory Zbigniewa Herberta takie jak: „Matka, Mama”, „Głos Wewnętrzny”, „Modlitwa”, „Sprawozdanie z Raju”, „Ornamentatorzy”, „Domy Przedmieścia” czy „Przepaść Pana Cogito”, ale także wiersze innych twórców, m.in. Stanisława Balińskiego, Tadeusza Gajcego, Mariana Hemara czy Romana Kołakowskiego. Myślą przewodnią wyboru wierszy było odejście od zestawu utworów Herberta powszechnie wykonywanych dziś na akademiach, a pokazanie w wierszach rzadziej wykonywanych bezkompromisowej i zbuntowanej przeciw wszelkim szablonom osobowości poety.
Ostatniego dnia festiwalu czekają nas dwa nietuzinkowe wydarzenia. „Europejczycy” to muzyczny spektakl, na który składają się słynne „nieśmiertelne” piosenki i poetyckie songi wielkich europejskich twórców: Jacques'a Brela, Josefa Kosmy, Jacques'a Preverta, Charles'a Aznavoura, Kurta Weila, Georges’a Moustaki i Jaromira Nohavicy. Oryginalnie i efektownie zaaranżowane, prezentowane po mistrzowsku z wykorzystaniem aktorskiego i wokalnego kunsztu ich wykonawców. W spektaklu pokazywanym na Scenie Operowej Centrum Spotkania Kultur pojawią się bowiem: Magdalena Kumorek, Maja Kleszcz, Beata Banasik, Monika Węgiel, Michał Staszczak, Tomasz Steńczyk, Piotr Tłustochowicz, Kuba Blokesz, Mariusz Kiljan, Paweł Królikowski oraz Orkiestra pod dyrekcją Piotra Dziubka.
Tego samego wieczora, specjalnie na „Dźwięki Słów”, przyjeżdża Matt Elliott – brytyjski producent i multiinstrumentalista. Były członek zespołów Movietone oraz Amp, od lat 90. wydaje płyty solowe pod nazwą The Third Eye Foundation. W tym roku wydał album „The Calm Before”. Na krążku znalazło się sześć nagrań – część z nich usłyszymy podczas lubelskiego koncertu, w którym dominować będzie głęboki głos Matta i subtelna gitara akustyczna. Artysta zabierze nas w muzyczną podróż do bliżej nieokreślonych miejsc – warto podążyć za jego głosem.
Scena Otwarta
Dźwiękami dobrej muzyki w czasie festiwalu będziemy mogli się cieszyć także w Wirydarzu Centrum Kultury. W czwartek na scenie pojawi się grupa Isle of love z materiałem „Tam gdzie cyprysy”. Zespół został założony w Warszawie we wrześniu 2014 roku przez Adama Słomińskiego oraz Tomasza „Ragaboya" Osieckiego, a w 2015 roku dołączył do nich gitarzysta zespołu Hey – Marcin Żabiełowicz. W twórczości zespołu przeplatają się więc różnorodne inspiracje jego członków.
Na scenie pojawi się także Łukasz Jędrys, który dobrze czuje się w wielu stylistykach muzycznych, od mocnego rocka począwszy, przez reggae, rap, folk, blues, na szantach skończywszy. Wciąż powraca jednak do piosenki z tekstem, na której się wychował i która uosabia dla niego to, co najważniejsze. „Ars poetica” to z kolei debiutancka, solowa płyta Pawła Ruszkowskiego. Znalazły się na niej wybrane utwory do słów Leopolda Staffa, Bolesława Leśmiana, Edwarda Stachury i Agnieszki Osieckiej.
Piątkowy wieczór należeć będzie do zespołu Chłopcy kontra Basia, prezentującego autorską muzykę z pogranicza jazzu i folku, powstałą z inspiracji polską twórczością tradycyjną. Teksty Basi Derlak nawiązują do dawnych bajań, legend czy przyśpiewek, muzyka zaś do oberkowego frazowania czy melodyjności dawnych pieśni nabożnych. W 2013 roku światło dzienne ujrzał ich debiut fonograficzny – „Oj tak!”, w 2015 – „O”. Obie płyty zostały entuzjastycznie przyjęte przez słuchaczy i krytykę oraz nominowane do nagrody muzycznej „Fryderyk”.
W sobotę, w Wirydarzu pojawi się duet Coals. To artyści, którzy w swojej muzyce przemycają skandynawskie inspiracje. Łączą to, co najbardziej interesujące w muzyce z północy Europy – delikatne melodie oraz spowitą mgłą tajemnicy eteryczność. Hipnotyzujący, wybrzmiewający jakby z oddali głos Katarzyny Kowalczyk wzbudza ciekawość każdego, kto spotyka się z muzyką śląskiego duetu. Zaś istota brzmienia Coals to zasługa Łukasza Rozmysłowskiego, którego talent kompozytorski łączy w sobie folkowe fascynacje z brzmieniem pianina i gitary.
Na zakończenie zabrzmi zespół Nic Wielkiego, który wystąpi z autorskim alternatywno-poetycko-folkowo-jazzowym projektem. Zespół porusza się pewnie po różnorodnych nurtach muzycznych – od folku przez poezję śpiewaną, do reggae i jazzu. W ciekawy sposób wykorzystuje możliwości instrumentów tradycyjnych i bardziej egzotycznych, takich jak kalimba. Dzięki temu tworzy specyficzny klimat muzyczny.
Fotografia, radio i poetka
Na mapie festiwalowych wydarzeń pojawi się także dobra fotografia. Wystawa „Życie w Zenicie. Od słowa do słowa” autorstwa Doroty Julianny Mościbrodzkiej jest fotograficznym zapisem podróży zarejestrowanych aparatem Zenit 12XP połączonym z prezentacją tekstów poetyckich. Ulice Londynu, Strasburga i rodzinnego Lublina są pretekstem do podjęcia rozmowy z odbiorcą, jak również do opowiedzenia o sobie.
Uczcimy także dwa wyjątkowe 80-lecia. Pierwsze tyczy się „Podwieczorka przy mikrofonie” – audycji, której początki sięgają 1936 roku. W związku z tą niezwykłą rocznicą widzów festiwalu zaprosimy na spotkanie z Teresą Drozdą, dziennikarką radiową związaną z Polskim Radiem i specjalistką w dziedzinie piosenki literackiej. Druga podczas festiwalu gawęda dziennikarki będzie poświęcona Agnieszce Osieckiej – poetce, pisarce i reżyserce radiowo-telewizyjnej, której 80. rocznica urodzin przypada w październiku tego roku. Ciekawie zapowiada się też spotkanie z Piotrem Szczepanikiem, który serca publiczności podbił wykonując liryczne i nastrojowe piosenki takie jak „Kochać”, „Żółte kalendarze” czy „Goniąc kormorany”. Rozmowę poprowadzi przyjaciel artysty, ks. Mirosław Ładniak.
3. PREZENTACJE FORM MUZYCZNO-TEATRALNYCH „DŹWIĘKI SŁÓW” 23-26 CZERWCA 2016
PROGRAM
23 CZERWCA:
godz. 16.00: Dorota Julianna Mościbrodzka: Życie w Zenicie. Od słowa do słowa – otwarcie wystawy i spotkanie z autorką / Sala Mała
godz. 18.00: Magda Umer: „Recital” / Sala Widowiskowa
godz. 20.00: premiera: Ewa Konstancja Bułhak: „Niestety to nie ty”/ Sala Widowiskowa
godz. 21.15: Isle of love: „Tam gdzie cyprysy” / Wirydarz
24 CZERWCA:
godz. 16.00: spotkanie – Teresa Drozda: 80. rocznica audycji „Podwieczorek przy mikrofonie” / Sala Czarna
godz. 18.00: „Godzina Wrońca” – spektakl na podstawie fragmentów powieści Jacka Dukaja „Wroniec” / Sala Widowiskowa
godz. 19.00: Łukasz Jędrys: „LOL” / Wirydarz
godz. 20.30: Paweł Ruszkowski: „Ars poetica” / Wirydarz
godz. 21.30: Chłopcy kontra Basia: „O” / Wirydarz
25 CZERWCA
godz. 15.00: spotkanie – Teresa Drozda: Agnieszka Osiecka – 80. rocznica urodzin/ Sala Czarna
godz. 17.00: Ewa Błaszczyk: „Pozwól mi spróbować jeszcze raz” / Sala Widowiskowa
godz. 19.00: Wieczór Herbertowski Ewy Dałkowskiej / Sala Widowiskowa
godz. 20.00: Gabriela Kundziewicz: „Ten taniec” / Wirydarz
godz. 21.00: Coals: „Homework Songs” / Wirydarz
26 CZERWCA
godz. 15.00: Spotkanie bliskiego stopnia. Rozmowa i piosenki – spotkanie z Piotrem Szczepanikiem / Sala Czarna
godz. 18.00: Matt Elliott: „The Calm Before” / Sala Widowiskowa CK
godz. 19.30: spektakl muzyczny „Europejczycy” / Sala Operowa CSK
godz. 21.00: Nic Wielkiego: „Syjamskie bliźnięta” / Wirydarz
Pełne info na www.ck.lublin.pl
Centrum Kultury w Lublinie
ul. Peowiaków 12
Bilety do nabycia w kasie CK (pon.-pt. 10:00-19:00; tel. 81 466 61 40; e-mail: kasa@ck.lublin.pl)