Urzędnicy skrupulatnie policzyli, ile eternitu jest jeszcze na terenie gminy. Mieszkańcy, którzy chcą się go pozbyć, mogą liczyć na dofinansowanie.
– To kontynuacja Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy, który realizujemy już od dwóch lat – mówi Mariusz Osiak, wójt gminy Łuków.
– Wnioski mogą składać wszyscy mieszkańcy, którzy mają eternit na dachach budynków lub złożony gdzieś na posesji, ale zdjęty przed 2004 rokiem. Dofinansowanie obejmuje zdjęcie, wywóz i utylizację eternitu.
Prawdopodobnie z własnej kieszeni nie będzie trzeba będzie dopłacać ani złotówki. – Do tej pory dofinansowania pokrywały sto procent kosztów – mówi wójt.
Materiału do zutylizowania jest jeszcze niemało. W lipcu gmina przeprowadziła inwentaryzację wyrobów zawierających azbest.
– Tutaj też skorzystaliśmy z dofinansowania z programu Ministerstwa Gospodarki. Teraz mamy pełny obraz tego, ile azbestu znajduje się na terenie gminy i gdzie konkretnie go szukać – mówi Osiak.
Policzono, że w sumie w gminie jest jeszcze ponad 1 mln 170 tys. mkw. wyrobów zawierających azbest (w postaci falistych i płaskich płyt azbestowych). W sumie zinwentaryzowano ponad 12 mln kg tych wyrobów.
Teraz gmina może stosunkowo łatwo sprawdzić, czy ktoś nie pozbywa się azbestu w niedozwolony sposób.
– Przypominamy mieszkańcom, że wszystkie prace związane z wymianą azbestowych pokryć dachów muszą być zgłaszane do nadzoru budowlanego – zaznacza Osiak.