Planowana budowa parku logistycznego w Małaszewiczach generuje określone potrzeby na rynku pracy. Naprzeciw tym potrzebom już teraz wychodzi Zespół Szkół im. Władysława Stanisława Reymonta w Małaszewiczach. Placówka od września uruchomi dwa dodatkowe kierunki dla uczniów: magazynier–logistyk oraz monter nawierzchni kolejowej.
Szkoła już od 10 lat współpracuje m.in. PKP PLK w zakresie kształcenia przyszłych kolejarzy.
– Ten nowy kierunek „magazynier logistyk” będzie komplementarny do tych już istniejących. Bowiem logistyka i magazynowanie odgrywają coraz większą rolę we współczesnym świecie, szczególnie w sferze gospodarki – uważa Robert Wieczorek dyrektor placówki. – W naszym regionie branża transportowa i spedycyjna jest dominującym sektorem zatrudnienia dla lokalnej społeczności – zaznacza Wieczorek.
Nie bez znaczenia jest planowana olbrzymia inwestycja budowy parku logistycznego. – Liczymy, że przyczyni się ona do zainteresowania tym kierunkiem w naszej szkole – dodaje dyrektor.
Drugi nowy profil to „monter nawierzchni kolejowych”.
– W Małaszewiczach ulokowany jest największy w Polsce kolejowy „suchy” port przeładunkowy. Determinuje to ciągły rozwój oraz modernizację infrastruktury transportu kolejowego, szczególnie, że Małaszewicze to jeden z kluczowych punktów na Nowym Jedwabnym Szlaku – przypomina Wieczorek.
Obecnie trwa modernizacja linii kolejowej E–20 na odcinku z Siedlec do Terespola.
– Jest to bardzo złożone wieloetapowe przedsięwzięcie polegające na m.in. wymianie nawierzchni kolejowych na nowe, spełniające najwyższe parametry eksploatacyjne. Z tego powodu na lokalnym rynku pracy brakuje specjalistów z zakresu montażu nawierzchni kolejowej – zauważa dyrektor. Dlatego szkoła postanowiła działać. – Wcześniej przeprowadziliśmy konsultacje na lokalnym rynku z pracodawcami z branży w zakresie zapotrzebowania na fachowców z tych dziedzin oraz kompetencji, jakie powinni spełniać przyszli pracownicy – przyznaje Wieczorek.
Placówka podpisała już porozumienia o współpracy z PKP Cargo Terminale, a także z firmami: Eurotrans oraz Trakcja. Na uruchomienie dwóch kierunków zgodziła się też rada powiatu bialskiego. Samorząd jest organem prowadzącym szkołę.
Przypomnijmy, że jeszcze w tym roku rząd ma przyjąć program budowy największego w Europie parku logistycznego w Małaszewiczach. Inwestor, spółka Cargotor ma już projekt budowlany, złożyła też wniosek o pozwolenie na budowę. Wszystko za 4 miliardy złotych. Jednym z najważniejszych celów tego projektu jest poprawa przepustowości kolejowego przejścia przy granicy do 55 par pociągów na dobę po torze 1520 mm.
– Rozpoczęcie prac budowlanych planowane jest na połowę przyszłego roku. Zakładamy zakończenie inwestycji do 2028 roku– zaznacza na koniec Szymon Huptyś rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury.