Pandemia nie zatrzymała prac na budowie S19. Pierwsze odcinki drogi ekspresowej między Lublinem, a Sokołowem Małopolskim będą gotowe w drugiej połowie przyszłego roku.
Codziennie na budowie drogi między Kraśnikiem, a Lasami Janowskimi pracuje ponad 700 osób i kilkaset maszyn budowlanych. Układane są kolejne warstwy asfaltu. Powstają obiekty inżynierskie, budowane są miejsca obsługi podróżnych. Budowa 33-kilometrowej trasy podzielona jest na trzy odcinki.
- Trasa będzie miała dwie jezdnie, każda z dwoma pasami ruchu. Nawierzchnia będzie bitumiczna. W sumie na tych trzech odcinkach powstanie 38 obiektów inżynierskich. Wykonamy również pięć węzłów komunikacyjnych – mówi Mirosław Czech, dyrektor lubelskiego oddziału GDKKiA.
Pierwszy, 18-kilometrowy odcinek zaczyna się w okolicy lasu przed Polichną. Początkowo przebiega w sąsiedztwie obecnej DK19, a następnie po zachodniej stronie omija Polichnę i Modliborzyce. Za budowę tego fragmentu odpowiada firma Strabag. Obecnie układane są tam odcinki przedostatniej warstwy nawierzchni. Zaawansowane są również prace przy obiektach inżynierskich. Łącznie powstanie ich tutaj 21. Zbudowane też zostaną dwa węzły (Szastarka oraz Modliborzyce) i para MOP Felinów. Połowę prac drogowcy mają już za sobą.
Za Modliborzycami S19 ponownie zbliży się do „starej” trasy nr 19 i po zachodniej stronie ominie Janów Lubelski. Około 7-kilometrową obwodnicę miasta buduje firma Mota-Engil Central Europe. Na tym odcinku wykonano już ponad 70 proc. prac. Niemal na całej długości obwodnicy gotowa jest warstwa wiążąca nawierzchni. Trwa wykończanie obiektów inżynierskich. Budowane jest odwodnienie i kanalizacja deszczowa. Prowadzone są też roboty przy budowie MOP Janów Lubelski.
Za Janowem Lubelskim trasa S19 przebiega w sąsiedztwie starej drogi krajowej. Ten 8-kilometrowy odcinek buduje firma Strabag. Obecna 19-tka w dwóch miejscach przecinała tu projektowaną ekspresówkę. Drogowcy musieli więc wybudować 5 km nowej „krajówki”, żeby móc kontynuować budowę bez zamykania drogi dla ruchu.
Roboty ziemne na tym odcinku są prawie zakończone. Do półmetka zbliżają się prace związane z układaniem warstw jezdni. Niebawem wykonawca planuje rozpocząć układanie ostatniej warstwy. Prowadzone są też roboty przy obiektach inżynierskich. Na wysokości Łążka Ordynackiego trwają zaawansowane prace przy budowie węzła drogowego.
W naszym województwie droga S19 od Lublina w kierunku Rzeszowa będzie liczyć 75 km. Kolejne 55 km przebiegnie przez Podkarpacie. Budowę podzielono na 12 odcinków, po 6 w każdym z województw.
Inwestycja pochłonie ok. 4,5 mld zł, z czego ok. 2,3 mld zł to dofinansowanie unijne.