Koniec z reklamową samowolką i innymi elementami szpecącymi miejską przestrzeń. Przynajmniej w teorii. Radni przyjęli uchwałę krajobrazową. Przedsiębiorcy na dostosowanie się do większości przepisów będą mieli 12 miesięcy.
Dokument to w skrócie zbiór zakazów i nakazów dotyczących zasad umieszczania w przestrzeni publicznej tablic i urządzeń reklamowych, ogrodzeń czy elementów małej natury.
Przygotowania do jego uchwalenia w Chełmie trwały kilka lat. Sprawy znacznie przyspieszyły na początku tego roku, czego efektem była podjęta w ubiegłym tygodniu decyzja radnych.
– To bardzo ważny projekt, nad którym jako samorząd pracowaliśmy od wielu miesięcy. Przestrzeń publiczna w Chełmie wymaga uporządkowania, a przyjęty dziś dokument będzie regulował te kwestie – przekazał w mediach społecznościowych prezydent Jakub Banaszek. I dodał: – Przed nami kolejny krok, czyli implementacja uchwały. Wierzę, że dzięki wspólnym działaniom w tym zakresie już niebawem miejska przestrzeń publiczna zyska nową, schludną estetykę
Uchwała dzieli miasto na sześć obszarów:
- staromiejski (O1),
- śródmiejski (O2),
- zlokalizowany na ternie dzielnicy Dyrekcja modernistyczny (O3),
- zurbanizowany (O4),
- przemysłowy (O5),
- przyrodniczy (O6).
Najwięcej obostrzeń siłą rzeczy dotyczy trzech pierwszych. Wykluczone jest tam chociażby wykorzystywanie reklam w formie kasetonów.
W obszernym dokumencie jest także mowa o zakazie lokalizowania tablic i urządzeń reklamowych w miejscach o walorach widokowych. Niemożliwe będzie także korzystanie z elementów usytuowanych na przyczepach lub lawetach czy zasłaniania otworów okiennych i detali architektonicznych.
Szczegółowo określone zapisy dotyczą także wyglądu takich obiektów, jak ogródki gastronomiczne, elementy małej architektury, kioski czy paczkomaty.
Za nieprzestrzeganie wymogów uchwały będą groziły kary finansowe. Zostaną one określone w odrębnych przepisach. Dokument wejdzie w życie w ciągu 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubelskiego. Od tej pory do wprowadzonych przepisów powinny być dostosowane montowane w mieście nowe urządzenia i tablice reklamowe, obiekty małej architektury czy ogrodzenia. W przypadku już istniejących reklam, ich właściciele będą mieli na dostosowanie ich do nowych wymogów 12 miesięcy. Podobny termin dotyczy ogrodzeń wykonanych m.in. z prefabrykowanych betonowych przęseł czy blachy.