Weekendowe Warsztaty Fotograficzne "Portrety w Przestrzeni” odbędą się od piątku do niedzieli (14–16.05) w Siedlisku Sobibór.
Zdjęcia Lutosławskiego publikowano w takich pismach jak "Przekrój”, "The Independent”, "The Guardian”, "Polityka”, "Vogue”, "Newsweek”, "Harpers & Queen”, "The Illustrated London News”, "Tygodnik Powszechny”, a także umieszczano na plakatach i w programach teatralnych. Wykładał film i fotografię na paru wyższych uczelniach w Anglii (Londyn, Derby, Nottingham).
Warsztaty będą miały charakter kameralny, co daje możliwość indywidualnego kontaktu z każdym uczestnikiem. Organizatorzy przewidują grupę maksymalnie 14-osobową.
Cena – 500 zł – zawiera koszt uczestnictwa w warsztatach, noclegi i wyżywienie, zaś nie obejmuje kosztów dojazdu. Chęć uczestnictwa należy zgłaszać drogą mailową (kontakt@siedliskosobibor.pl) bądź telefonicznie ([603] 99 90 39, Ewa Szeloch).
Harmonogram
14 maja (piątek)
17.00–19.00: Przyjazd uczestników, zakwaterowanie
19.30: Kolacja – poznajemy się przy smakowitych kąskach i lampce wina
15 maja (sobota)
9.00: Śniadanie
10.00–14.00: Będziemy rozmawiali o znaczeniu pejzażu w fotografii, używając do tego celu przykładów:
Otwarta przestrzeń fotografowana jako dramatycznie piękny krajobraz – Ansel Adams
Atrakcyjne, ale i informujące o faunie i florze, zdjęcia z "National Geographic”
Reportażowe potraktowanie przestrzeni, wewnątrz której rozgrywa się ludzki dramat – Henri Cartier-Breson
Fascynacja kształtami fragmentów pejzażu – Edward Weston
Kompozycja – wpływ malarstwa na fotografię od klasycystów XIX wieku do czasów współczesnych
Czy istnieją odmienne od sztuk wizualnych zasady kompozycyjne w fotografii pejzażu? (dyskusja)
Indywidualny wybór konkretnego fragmentu przestrzeni do fotografowania dzień później
14.30: Obiad
16.00–20.00: Twórcza funkcja technicznych aspektów fotografii:
Naświetlanie obrazu na światłoczuły element kamery (film lub CCD lub CMOS)
Czułość (ASA czy DIN)
Przesłona czyli f=
Migawka (centralna lub horyzontalnie kurtynowa lub pionowo kurtynowa)
Różnice w komponowaniu i fotografowaniu w zależności od rozmiarów sprzętu
Funkcjonalna rola statywu
Sposób obróbki (ciemnia czy Photoshop)
Forma przedstawienia czy użycia fotografii (wystawa, publikacja czy też wyłącznie elektronicznie)
20.30: Kolacja
16 maja (niedziela)
10.00–14.00: Portrety
Generalne spojrzenie na mistrzów portretu od Richarda Avedona i Irvinga Penna do Annie Leibovitz
Zrozumienie, czym jest intensywność relacji pomiędzy fotografem i modelem
Parę praktycznych ćwiczeń, aby "oswoić” się z tą sytuacją, tak aby fotografowanie z bliska stało się swobodne i spontaniczne
Zwrócenie uwagi na to, jak naturalne światło tworzy atmosferę zdjęcia
14.30: Obiad
15.30: Połączenie portretu z pejzażem
Fotograf i model pracują w wybranej wczoraj przestrzeni
W godzinę później indywidualna ocena tego, co osiągnięto
Powrót do fotografowania
18.30: Pokaz zdjęć na ekranie i dyskusja w grupie
19.30: Pożegnalna kolacja