Zapowiada się sensacyjnie. Jest oparty na Księdze Blasku, odwołuje się do Hioba, Dziadów i teatru Tadeusza Kantora. Premiera 3 sierpnia na festiwalu w Edynburgu.
– W przedstawieniu pojawią się także odwołania do Dziadów Adama Mickiewicza – mówi Anna Stepień z neTTheatre.
Paweł Passini, reżyser spektaklu ma nosa. Historia Księgi Blasku ma lubelskie akcenty. Jedna z pierwszych drukarni żydowskich w Królestwie Polskim powstała właśnie w Lublinie przy ulicy Szerokiej. Najsłynniejszą księgą wydrukowaną w Lublinie była mistyczna księga Zohar. Pełne wydanie księgi liczące ponad 2400 stron ukazało się w 1623.
– Z perspektywy mistyka świat to przestrzeń, w której Bóg komunikuje się z człowiekiem. Otaczający nas ludzie i przedmioty, spotykające nas zdarzenia, zarówno te globalne, jak i najbardziej prywatne i intymne, wszystkie one są przestrzenią bosko-ludzkiej rozmowy – czytamy w komunikacie od zespołu teatralnego.
W spektaklu zagra między innymi Marek Oleksy z Wrocławskiego Teatru Pantomimy, legendarnego zespołu Henryka Tomaszewskiego oraz Elżbieta Rojek, wieloletnia aktorka Teatru Gardzienice.
Jak to u Passiniego będzie muzyka na żywo i projekcje wideo. Muzykę napisali Łukasz Wójcik i Paweł Passini, autorem scenografii jest Zuzanna Srebrna, kostiumy szyje El Bruzda. Spektakl powstaje w koprodukcji neTTheatre – Teatr w Sieci Powiązań (Lublin) i Fabryki Sztuki w Łodzi.
Premiera (3 sierpnia) i pierwsze pokazy planowane są na Edinburgh Fringe Festiwal.