Na Drodze Męczenników Majdanka zaczęły się przygotowania do wyznaczenia buspasów. Mają się one ciągnąć od skrzyżowania z Wolską do ul. Sulisławickiej oraz od skrzyżowania z ul. Grabskiego w kierunku Łęczyńskiej. Wydzielone pasy dla komunikacji miejskiej pojawią się także na ul. Fabrycznej.
Po Drodze Męczenników Majdanka krząta się już ekipa drogowców, którzy zdzierają z asfaltu strzałki określające przeznaczenie skrajnego prawego pasa ruchu na obu połówkach jezdni. Zaznaczyli już także miejsca, w których pojawią się napisy „BUS”.
Zgodnie z dotychczasowym oznakowaniem skrajne prawe pasy były ogólnodostępne i przeznaczone dla jadących prosto oraz skręcających w prawo. Niebawem pojawi się na tych pasach nowe oznakowanie. – Malowanie buspasów będzie się odbywało w drugiej połowie października – zapowiada Grzegorz Jędrek z biura prasowego w lubelskim Ratuszu.
Nowe oznakowanie pozwoli na jazdę prosto wyłącznie autobusom i trolejbusom. Inni kierowcy będą mogli tu wjeżdżać tylko po to, żeby skręcić w prawo. W przeciwnym wypadku narażą się na mandat.
– Zgodnie z taryfikatorem jest to 100 zł mandatu i jeden punkt karny. Często przy buspasach występują też linie ciągłe, a za przecięcie takiej linii taryfikator przewiduje kolejne 100 zł mandatu i jeden punkt karny – informuje Kamil Gołębiowski, oficer prasowy Komendy Miejskiej Policji w Lublinie.
Do poruszania się buspasami uprawnione są autobusy, trolejbusy oraz samochody, które są w pełni elektryczne. Kto jeszcze? – Wszystko zależy od oznakowania, jakie wprowadzi zarządca drogi, który może też dopuścić np. ruch taksówek czy motocykli. Trzeba po prostu patrzeć na znaki – zastrzega Gołębiowski. – Buspas może być też oznakowany jako czasowy, czyli działać w określonych dniach i godzinach.
Wydzielone dla komunikacji miejskiej pasy ruchu mają być wyznaczone nie tylko na Drodze Męczenników Majdanka, ale też na ul. Fabrycznej. W efekcie powstaną dwa długie korytarze dla autobusów i trolejbusów. Korytarz w stronę centrum będzie się ciągnąć od ul. Grabskiego do ronda przy Gali, a w przeciwnym kierunku (czyli na Bronowice i Felin) od ronda przy Gali do skrzyżowania z ul. Sulisławicką. – Nowa organizacja ruchu będzie obowiązywała po ukończeniu przebudowy ul. Fabrycznej – zastrzega Jędrek. Z utratą jednego pasa ruchu kierowcy będą musieli się pogodzić na początku listopada.
* Buspasy zaplanowane na Drodze Męczenników Majdanka będą najdłuższymi w mieście. Dzisiaj takie korytarze działają m.in. na al. Tysiąclecia koło Dworca Głównego PKS, na ul. Muzycznej, czy też na skrzyżowaniu ul. Jana Pawła II z ul. Armii Krajowej. W planach są jeszcze m.in. buspasy na całej długości Al. Racławickich i ul. Lipowej.