115-kilometrowa droga z Warszawy do węzła Kurów Zachód ma mieć betonową nawierzchnię. Zdaniem drogowców będzie trwalsza i łatwiejsza w utrzymaniu od tradycyjnej asfaltowej.
– Taką technologię uwzględnia gotowa już koncepcja modernizacji „siedemnastki” – mówi Krzysztof Nalewajko, rzecznik lubelskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. – Wyjątkiem będzie jedynie niedawno wykonana obwodnica Garwolina. W tym przypadku wymiana nowej nawierzchni asfaltowej na betonową nie miałaby sensu.
– Betonowe drogi chcemy budować przede wszystkim tam, gdzie przewidywany ruch ciężkich pojazdów przekroczy liczbę pięciu tysięcy na dobę – mówi Jan Krynicki, rzecznik GDDKiA. – Jednocześnie chcemy stworzyć warunki dla zdrowej konkurencji zarówno w ramach technologii betonowej, jak i asfaltowej. Chodzi o to, aby obie branże mogły się harmonijnie i równomiernie rozwijać.
Krynicki podkreśla, że koszt budowy obu rodzajów dróg jest dziś podobny. Rzecz w tym, że droga asfaltowa co 7–10 lat wymaga remontu wierzchniej warstwy ścieralnej. Niższe warstwy wymagają odnowy co 10–15 lat. Tymczasem doświadczenie wskazuje, że drogi betonowe nie wymagają takich zabiegów nawet przez 30 lat i do tego lepiej znoszą obciążenie wyładowanymi ciężarówkami.
Z „Programu budowy dróg krajowych i autostrad” wynika, że w latach 2014–2023 ma powstać 2,2 tys. km dróg krajowych, w tym 35 obwodnic. GDDKiA zapowiedziała, że blisko jedna trzecia tych dróg zostanie przykryta już nie asfaltem, ale betonem. Dla porównania: na przestrzeni ostatnich 20 lat na jej zlecenie wybudowano zaledwie 600 km dróg betonowych.
Na technologiczną zmianę frontu przez GDDKiA żywo zareagowali producenci cementu i betonów.
– Ta zmiana jest korzystna nie tylko dla naszej firmy, ale przede wszystkim dla użytkowników dróg – mówi Sławomir Dobrowolski, dyrektor Mobilnych Wytwórni Betonów i prezes Zarządu CEMEX Infrastruktura. – Naszym zdaniem drogi betonowe gwarantują jakość i trwałość, która pozwala na eksploatację nawet przez 50 lat, czyli kilkukrotnie dłuższą niż dla nawierzchni asfaltowych. Koszt utrzymania drogi betonowej jest średnio 28–30 proc. niższy niż drogi o nawierzchni asfaltowej.
Zdaniem Dobrowolskiego, betonowe drogi są bezpieczniejsze dzięki zwiększonej widoczności, którą zawdzięczają jaśniejszemu kolorowi nawierzchni. Za ich budową przemawiają też argumenty ekologiczne. Cały proces wytwarzania oraz utrzymania tych dróg ma mniejszy wpływ na środowisko i powoduje mniejsze zubożenie zasobów naturalnych niż budowa dróg w technologii asfaltowej. Prezes podkreśla również, że jego firma wciąż wprowadza innowacyjne rozwiązania znajdujące zastosowania w budowie dróg. Między innymi chodzi o beton wałowany RCC, którego właściwości umożliwiają łatwą i szybką realizację inwestycji.