Jeszcze wiosną może się zacząć budowa fragmentu ekspresówki S-17 na odcinku Kurów–Bogucin. Inwestycja ruszyła już formalnie na odcinku Piaski–Lublin. Ale setki kilometrów obiecywanych nam przez polityków dróg mają czekać na lepsze czasy.
W środę lubelscy politycy PO powtarzali dziennikarzom, że to także zasługa ich oficjalnych i kuluarowych zabiegów. – Rząd Tuska jest przychylny naszemu województwu. Demonstracje nie przynoszą skutku, bo żaden rząd nie będzie działał pod przymusem – stwierdził lider lubelskiej Platformy Stanisław Żmijan. – Potrzeba trochę zaufania i cierpliwości – dodała poseł Magdalena Gąsior-Marek. Jedno i drugie bardzo się przyda, bo mieszkańcy czekają na pozostałe obiecane przez władze nowoczesne drogi.
Co z S-17 na odcinku Warszawa–Kurów?
– Droga od węzła "Lubelska” do granicy z woj. lubelskim będzie realizowana po 2013 r. – mówi Małgorzata Tarnowska, rzecznik mazowieckiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Według planu inwestycja rozpocznie się wiosną 2013 r., a 62 km ekspresówki mają powstać w ciągu dwóch lat.
– Liczymy, że do połowy roku dostaniemy decyzję środowiskową na S-17 od Kurowa do granic województwa. Później wystąpimy o zezwolenie na realizację inwestycji, zajmiemy się przygotowaniem projektu budowlanego i wykonawczego oraz sporządzeniem dokumentacji przetargowej – tłumaczy Zbigniew Szepietowski, zastępca szefa GDDKiA w Lublinie. Budowa rozpocznie się po 2013 r., podobnie jak odcinek S-17 Piaski–Hrebenne.
– W tym samym terminie jest planowana realizacja prawie 12-kilometrowego, drugiego etapu obwodnicy Puław – mówi Krzysztof Nalewajko, rzecznik lubelskich drogowców.
Pierwsza droga dojazdowa do obwodnicy Lublina
To najbardziej skomplikowana i kosztowna z tych inwestycji, bo z uwagi na podmokły teren trasę trzeba będzie częściowo prowadzić wiaduktem. – Dokumentacja projektowa jest już gotowa, jesteśmy w przededniu podpisania umowy na unijne dofinansowanie – mówi Katarzyna Mieczkowska-Czerniak, rzecznik prezydenta Lublina. Najmniej zaawansowana jest sprawa przebudowy i przedłużenia ul. Poligonowej. Ta trasa ma powstać dopiero w 2014 r.
Drogowcy złożyli wniosek o decyzję środowiskową dla odcinka S-19 od granicy mazowieckiego do Lublina, do węzła Dąbrowica. – Chcemy pod koniec marca wystąpić o ten dokument dla fragmentu "19” od Konopnicy do Podkarpackiego – mówi Szepietowski. Budowa tej ekspresówki przewidziana jest po 2013 r.
Natomiast zachodnia część obwodnicy Lublina (między węzłem Dąbrowica, a Konopnica) jest dopiero w fazie przygotowania projektu budowlanego i wykupu gruntów.