Nie będzie nowych linii trolejbusowych mimo zakupu kolejnych pojazdów. Istniejące linie mają kursować częściej, ale tylko niektóre. Taka jest oficjalna odpowiedź Zarządu Transportu Miejskiego na pytania o sposób wykorzystania nowych trolejbusów. Już teraz liczba tych pojazdów jest większa od potrzeb
Już niedługo na ulice Lublina powinno wyjechać 15 nowych trolejbusów i to przegubowych, a na dodatek zdolnych do jazdy bez zasilania z sieci. W zupełności wystarczyłoby ich do uruchomienia nowej linii albo przekształcenia jednej z linii autobusowych w trolejbusową. Ale Zarząd Transportu Miejskiego nie ma takich planów.
– Dostarczany obecnie tabor przeznaczony jest dla linii 151 i 161. Zakładamy zwiększenie częstotliwości kursowania linii 161 do modułu 15-minutowego – odpowiada Anna Zalewska z ZTM, chociaż do zagęszczenia rozkładu linii 161 nie potrzeba wcale aż 15 pojazdów.
ZTM nie wyjaśnia tego, jak lubelska komunikacja „wchłonie” aż tyle nowych wozów. Krótsze pojazdy, owszem, będzie można zastąpić przegubowymi. Gdzie zatem trafią te krótsze? To pozostaje zagadką.
Już teraz liczba dostępnych trolejbusów znacznie przekracza zapotrzebowanie wynikające z rozkładu jazdy. Do obsługi wszystkich linii w dzień powszedni w trakcie roku szkolnego potrzeba najwyżej 84 pojazdów, zaś w zajezdni jest 100 wozów.
Tymczasem miasto zapowiada zamówienie kolejnych trolejbusów. Tym razem mowa jest o dziesięciu przegubowcach, których zakup powiązany jest z budową nowej pętli komunikacyjnej na końcu ul. Choiny tuż przy granicy miasta.
– Zakładamy wydłużenie do tej pętli linii 156 i 160 ze zwiększeniem częstotliwości linii nr 156 do modułu 15-minutowego – zapowiada Zalewska.
Odpowiedzialni za komunikację miejską urzędnicy tłumaczą, że obecna siatka połączeń nie jest jeszcze tą ostateczną.– Docelowa reorganizacja systemu komunikacyjnego zostanie wprowadzona po oddaniu Dworca Metropolitalnego i wszystkich odcinków sieci trakcyjnej a także nowych pętli – wyjaśnia ZTM.
Miasto ma w planach budowę jeszcze 8 km sieci. Dodatkowo budowane i rozbudowane mają być pętle komunikacyjne, m.in. os. Choiny, Żeglarska, Wróbla, Franczaka „Lalka”, Abramowicka, os. Poręba i Zbożowa.
Tu jeszcze zawisną druty
• 450 metrów nad ul. Lubelskiego Lipca ’80
• 3,6 km nad ul. Mełgiewską i Grygowej
• 4 km nad al. Smorawińskiego i ul. Choiny