1 stycznia 2002 roku wchodzi w życie ustawa o opakowaniach i odpadach opakowaniowych. Pod karą grzywny zobowiązuje ona właścicieli sklepów m.in. do skupu opakowań zwrotnych bez względu na to, gdzie zostały zakupione. Do tej pory większość sklepów skupowała jedynie opakowania, które sama sprzedała. Dowodem na to był wydruk z kasy fiskalnej.
– Jeśli w ofercie mojego sklepu znajdzie się napój w kartonie, muszę zaoferować klientom podobny napój w opakowaniu zwrotnym, np. w szklanej butelce – tłumaczy jeden z właścicieli lubelskich sklepów spożywczych.
W przypadku soków i przetworów owocowych przestrzeganie nowych przepisów nie powinno powodować problemów. Na rynku istnieje cała masa produktów w opakowaniach każdego rodzaju. Gorzej jest z przetworami mleka. – Od dawna nie produkuje się mleka czy jogurtu w butelkach lub innych opakowaniach zwrotnych, trudno więc wymagać, by sklepy umieściły taką pozycję w swoim asortymencie – mówi Marta Maciorek, dyrektor ds. ekonomicznych sieci „Aldik”. – Oczywiście jeżeli któraś z wytwórni podejmie taką produkcję, to wprowadzimy towar na rynek.
Właściciel, który nie przyjmie opakowania zwrotnego po produkcie będącym aktualnie w ofercie sklepu, będzie karany grzywną. Jeżeli spotkamy się z odmową, możemy poskarżyć się do inspekcji handlowej, która po przeprowadzeniu kontroli skieruje sprawę do sądu. Sklepy mogą w takich przypadkach zostać ukarane grzywną do 5 tys. zł. Karę zapłacą również te sklepy, których właściciele nie wywieszą w miejscu sprzedaży informacji o systemie zwrotu, zbiórki lub recyclingu opakowań dostępnych w ich ofercie.
– Stare wraca i bardzo dobrze. Dość już mam biegania do sklepów z plikiem paragonów i wykłócania się o to, czy kupiłem butelkę w tym, czy innym miejscu – cieszy się jeden z Czytelników. – Być może dzięki nowym przepisom zwrócimy większą uwagę na sortowanie śmieci. Na Zachodzie już od dawna odchodzi się od opakowań plastikowych. Każdy dba o ochronę środowiska. Dlaczego w Polsce ma być inaczej?
Nowa ustawa zobowiązuje producentów i importerów opakowań do umieszczania na opakowaniach informacji o materiałach, z których zostały wykonane oraz możliwościach ponownego wykorzystania lub przydatności do recyclingu.