O kolejny miesiąc przedłuża się przetarg na budowę dworca autobusowego przy ul. Młyńskiej. Zainteresowane firmy zasypały Ratusz pytaniami o szczegóły projektu, czy też prośbami o złagodzenie kar za zwłokę. Chociaż przetarg się przedłuża, Ratusz nie przesuwa narzuconego terminu zakończenia budowy
Dworzec Metropolitalny ma być sztandarową inwestycją samorządu Lublina, który ogłosił już pierwsze, najważniejsze z kilku zamówień na roboty budowlane. – Obejmuje główny budynek dworca z przyległymi ulicami – informuje Joanna Stryczewska z biura prasowego Ratusza. Przy zadaszonych peronach mają się znaleźć 43 stanowiska odjazdowe dla autobusów, pod ziemią parking na 174 samochody. Sam dworzec ma mieć formę dwóch kubików otulonych szklaną oranżerią, jedna ze ścian ma być oddana roślinności, a dach przewidziano jako zielony taras do spacerów.
Ile może kosztować taka budowa? Odpowiedź na to pytanie znowu się odwlecze, bo Zarząd Dróg i Mostów, który pilotuje ten przetarg, kolejny raz przesunął termin składania ofert przez firmy zainteresowane budową. Pierwotny termin był wyznaczony na koniec marca, później zmieniono go na końcówkę kwietnia, teraz znów przesunięto o kolejny miesiąc.
To było do przewidzenia, bo przy tak dużych zleceniach firmy zgłaszają zazwyczaj mnóstwo pytań dotyczących dokumentacji, proszą o doprecyzowanie projektu, dostrzegają w nim błędy, sugerują zmiany, czy też próbują ugrać korzystniejsze warunki umowy, chociażby złagodzenie kar za zwłokę.
Spodziewana lawina pytań już się zaczęła, urzędnicy dostali ich już blisko 400. Teraz muszą odpowiedzieć na każde pismo, a odpowiedź podać do publicznej wiadomości, aby każda firma miała teoretycznie równe szanse w walce o kontrakt.
– Termin składania ofert został przedłużony, ponieważ potrzeba czasu na udzielenie kompletnych odpowiedzi firmom zainteresowanym realizacją prac – wyjaśnia Stryczewska. Jedna z firm wprost zapytała, czy w związku z przedłużającym się przetargiem miasto przewiduje zmianę terminu zakończenia budowy. Dzisiaj każdy składający ofertę powinien ię liczyć z tym, że dworzec z przyległymi drogami musi zbudować najpóźniej do 29 lipca 2022 r. Miasto nie zmienia tej daty, mimo przeciągającego się przetargu. – Pozostaje to bez wpływu na planowany terminu zakończenia prac.
Firmy zainteresowane budową skarżą się na jakość dokumentacji projektowej udostępnionej przez Zarząd Dróg i Mostów i zwracają uwagę na to, że skany dokumentów są plikami o bardzo dużym rozmiarze, których „przeglądanie na standardowych komputerach jest ciężkie, a co dopiero praca z nimi i przygotowanie oferty”.
– Udostępniona dokumentacja w takiej postaci nie pozwala na wyszukiwanie słów w pilikach oraz na przesłanie za pomocą poczty email, która nie obsługuje tak dużych rozmiarów plików – skarży się jedna z firm, ale Zarząd Dróg i Mostów odpowiada jej, że nie zamierza zmieniać formy dokumentacji.
W planie są już kolejne przetargi dotyczące Dworca Metropolitalnego. Mają dotyczyć dróg dojazdowych i zajezdni dla autobusów dalekobieżnych.