

Drogowcy z lubelskiego oddziału „generalnej” przedstawili ambitny plan domknięcia sieci dróg ekspresowych i budowy autostrady A2. W najbliższych latach inwestycje w infrastrukturę drogową na terenie woj. lubelskiego będą kosztować podatników 14,5 miliarda złotych.

Te olbrzymie pieniądze zostaną przeznaczone na budowę blisko 370 kilometrów dróg nadzorowanych przez lubelski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Chodzi o sieć ekspresówek i autostradę A2. Ten olbrzymi plan budowy domknie sieć dróg szybkiego ruchu biegnących przez nasz region w kierunku granic oraz na północ, w stronę Białegostoku. Te plany drogowcy ogłosili w miniony piątek, 21 b.m., w swojej siedzibie przy ulicy Ogrodowej w Lublinie.
Plany
Janusz Pachla, szef lubelskiego oddziału GDDKiA, zapowiedział boom drogowy. Podczas konferencji prasowej stwierdził, że tak wielkiej ofensywy inwestycyjnej jeszcze nie było w lubelskim drogownictwie.
Drogi ekspresowe, które są szkieletem komunikacyjnym naszego regionu, zostaną domknięte w ciągu najbliższych 5 lat. Kluczowe są budowy S12, S17 i S19.
W kierunku Dorohuska
Budowę S12, od Piask przez Chełm i dalej do granicy w Dorohusku, podzielono na trzy odcinki realizacyjne: Piaski Wschód – węzeł Dorohucza (ok. 13 km), węzeł Dorohucza – węzeł Chełm Zachód (ok. 21 km) i Węzeł Chełm Wschód – Dorohusk (ok. 23 km); (bez obwodnicy Chełma, której budowa zmierza ku końcowi). Droga będzie oddana do użytku w latach 2027 – 2028.
Szybciej do Hrebennego
Kolejna ekspresówka w budowie to S17, od Piask przez Zamość do granicy z Ukrainą w Hrebennem. Budowę podzielono na pięć odcinków. GDDKiA w Lublinie zapowiedziała, że w tym roku ogłosi przetargi na wyłonienie wykonawcy odcinka Zamość Sitaniec – Zamość Wschód o długości 11,3 km oraz 9,2-kilometrowego odcinka Łopiennik – Krasnystaw Północ. Pozostałe trzy odcinki, czyli Zamość Wschód – Zamość Południe (12,4 km), Zamość Południe – Tomaszów Lubelski Północ (18,4 km), Tomaszów Lubelski – Hrebenne (17,2 km) czekają na decyzję wojewody w sprawie wydania ZRID. Jest spora szansa, że tym roku zaczną się prace ziemne na tych fragmentach S17. Ta droga powinna być gotowa w całości do 2030 roku.
Obwodnica Niemiec coraz bliżej, choć z dużym poślizgiem. A2 prawie gotowa
Jeszcze dwa lata kierowcy poczekają na oddanie do użytku odcinka S19 od Lublina do Lubartowa, w tym obwodnicy Niemiec (według pierwotnych planów ta obwodnica już powinna być gotowa). Jest to jeden z sześciu odcinków S19 w kierunku północnym, od Lublina do granicy z woj. mazowieckim. Wcześniej kierowcy pojadą rozbudowaną obwodnicą Kocka. Budowa 100-kilometowego fragmentu S19 biegnącego w kierunku Białegostoku to najdłuższy fragment „lubelskiej” ekspresówki w budowie.
Na koniec dobre wieści kierowców oczekujących na A2 z Białej Podlaski do Warszawy. Jedyna autostrada w naszym regonie będzie gotowa na przełomie tego i przyszłego roku.
W ciągu najbliższych 4-5 lat sieć dróg ekspresowych w Lubelskiem urośnie z obecnych 230 km do 580 kilometrów.
Sporo nowych dróg w kraju
Lubelskie to duży plac budowy, ale sporo też dzieje się w kraju. Pomiędzy Warszawą i Trójmiastem kierowcy mogą poruszać się autostradami A1 i A2 lub drogą ekspresową S7, która w najbliższych latach uzupełniona zostanie o odcinki najbliżej stolicy.
Do granicy z Litwą dojedziemy wygodnie z Warszawy drogami ekspresowymi S8 i S61. Z Poznania do Gdańska prowadzi droga ekspresowa S5, która łączy się z autostradą A1 na wysokości Grudziądza. Między stolicami Wielkopolski i Śląska podróżujemy z kolei autostradą A4 i wspomnianą już S5.
Pod koniec grudnia ubiegłego roku Kraków i Warszawa zostały połączone drogą ekspresową S7, a aglomeracja krakowska zyskała ważną trasę S52, usprawniającą przejazd północną częścią miasta.
W sierpniu 2024 r. drogowcy otworzyli nową, dwujezdniową drogę krajową nr 47 z Rdzawki do Nowego Targu. Ten odcinek ,,zakopianki'' znacząco poprawił warunki dojazdu do stolicy polskich Tatr zarówno mieszkańcom Krakowa, jak i pozostałej części Polski.
Mieszkańcy Łodzi, dzięki centralnemu położeniu tego miasta, szybko i komfortowo dojadą dziś zarówno w Sudety (m.in. drogą ekspresową S8), jak i Tatry (S7), na Pomorze Zachodnie (A2 i S3) oraz do Trójmiasta (A1). Co więcej, autostrada A2, łącząca Łódź z Warszawą, niedługo zostanie poszerzona o dodatkowy pas ruchu. W tym roku ogłoszony zostanie przetarg na realizację tej inwestycji.
Wymienione trasy, to tylko niewielka część liczącej niemal 18 000 km sieci dróg krajowych zarządzanych przez GDDKiA. W tym roku oddanych zostanie kierowcom łącznie nieco ponad 400 km nowych dróg. W realizacji jest 128 zadań o długości niemal 1635 km, a w przetargu 30 zadań o łącznej długości 308 km. Na etapie przygotowania jest kolejnych ponad 3000 km dróg, które w następnych latach sukcesywnie przechodzić będą w etap realizacji.

