Prezydent Bronisław Komorowski podpisał uchwaloną przez Sejm nowelizację prawa energetycznego. Zmienia się także ustawa o drogach publicznych. Dzięki nowym przepisom gminy nie będą musiały płacić ogromnych kwot na utrzymanie niektórych dróg krajowych i za oświetlenie "ekspresówek"
Zmiana prawa energetycznego ucieszy przede wszystkim gminy, przez które przechodzą nowo wybudowane odcinki dróg ekspresowych czy obwodnice. To samorządy musiały płacić rachunki za oświetlenie tych tras, choć nie służyły one mieszkańcom gmin, a miały znaczenie tranzytowe. Wójtowie wyliczali na łamach "Dziennika Wschodniego", że za pieniądze, które wydają rocznie na oświetlenie, można wybudować boisko czy rozbudować sieć kanalizacyjną.
Dzięki nowelizacji prawa energetycznego, koszty za oświetlenie dróg ekspresowych (poza terenami zabudowanymi) spadną na GDDKiA.
Gminy będą jednak musiały płacić za oświetlenie tych dróg poza obszarem zabudowanym, które służą lokalnemu ruchowi.
Prezydent podpisał też ustawę o zmianie ustawy o drogach publicznych, którą wcześniej odesłał do Trybunału Konstytucyjnego. Chodzi o stare trasy krajowe, które po wybudowaniu równoległych do nich ekspresówek stały się drogami gminnymi. Utrzymywanie ich było również bardzo kosztownym obowiązkiem gmin. Ostatnio Trybunał uznał nowelizację tej ustawy za konstytucyjną.
Teraz gminy będą mogły zrzec się tych odcinków dróg, których rada gminy nie zaliczy do kategorii drogi gminnej. Takie trasy uzyskają status wojewódzkich.
Nowe prawo:
Nowelizacja prawa energetycznego
Ustawa dotyczy sprecyzowania przepisów stanowiących, iż do zadań własnych gminy należy planowanie i finansowanie oświetlenia ulic, placów, miejsc publicznych oraz dróg gminnych powiatowych, wojewódzkich oraz odcinków dróg krajowych (z wyłączeniem autostrad i dróg ekspresowych w rozumieniu ustawy o drogach publicznych) znajdujących się w granicach terenu zabudowanego, a także odcinków dróg krajowych (w rozumieniu ustawy o o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym) poza terenem zabudowanym które wymagają odrębnego oświetlenia, a jednocześnie:
- są przeznaczone do ruchu pieszych lub rowerów,
- stanowią dodatkowe jezdnie obsługujące ruch z terenów przyległych do pasa drogowego drogi krajowej.
Zadania tak sprecyzowane wynikają z konieczności zaspokajania przez gminę potrzeb lokalnej społeczności i tylko w takim zakresie sprawy związane z oświetleniem winny gminę dotyczyć.
Ustawa o drogach publicznych
W dniu 12 czerwca 2015 r. Prezydent RP podpisał ustawę z dnia 13 września 2013 r. o zmianie ustawy o drogach publicznych. Ustawa ta została zakwestionowana przez Prezydenta RP w trybie kontroli prewencyjnej. Trybunał Konstytucyjny, po rozpatrzeniu na rozprawie w dniu 26 maja 2015 r. wniosku Prezydenta RP orzekł, że ustawa jest zgodna z Konstytucją.
Ustawa z dnia 13 września 2013 r. reguluje zasady przekazywania dróg w ramach jednostek samorządu terytorialnego różnego szczebla.
Umożliwia ona organom stanowiącym tych jednostek podejmowanie uchwał, na podstawie których odcinki dróg zostają przekazane jednostkom samorządu terytorialnego innego szczebla.