Gotowy jest nowy projekt zagospodarowania rejonu Dworca Głównego PKP, Areny Lublin, parku Ludowego, okolic ul. Krochmalnej i Bystrzycy. Plan zarezerwuje grunt pod dworzec autobusowy, wskaże miejsca pod hotele, sklepy i mieszkania, określi też przebieg dróg, w tym przedłużenia ul. Zana do Krochmalnej
Plan zagospodarowania terenu, o ile zostanie zatwierdzony przez Radę Miasta, ma określić na wiele lat przeznaczenie poszczególnych terenów w tej części Lublina. Wskaże miejsca pod budowę i tereny, na których nie wolno budować. Określi też możliwe rozmiary przyszłej zabudowy i jej charakter: gdzie znajdą się mieszkania, a gdzie sklepy.
Wszystko to zaznaczono na mapie, której projekt od poniedziałku wyłożony jest do publicznego wglądu. Każdy może przyjść, zapytać o szczegóły, każdy też może zgłosić swoje uwagi, niekoniecznie będąc właścicielem danej nieruchomości. Uwagi będą przyjmowane do 2 października, zaś wcześniej, bo już 12 września (Ratusz, sala 2, godz. 16) ma się odbyć otwarta dla wszystkich dyskusja z miejskimi urbanistami.
Na mapie wskazane zostało m.in. miejsce pod duże centrum handlowe ze sklepem wielkopowierzchniowym. Taki obiekt mógłby powstać między ul. Młyńską a ul. Lubelskiego Lipca ’80, tuż obok planowanego przez miasto głównego dworca autobusowego. Projekt dopuszcza ponadto budowę mieszkań na terenie dawnej fabryki obuwia przy ul. Kunickiego.
Upubliczniona wczoraj mapa jest już drugą wersją planu zagospodarowania okolic dworca i ul. Krochmalnej. – W odniesieniu do poprzednio wykładanego dokumentu przeprojektowano rejon planowanego Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego – wyjaśnia Katarzyna Duma z biura prasowego w lubelskim Ratuszu. Planiści postanowili zachować ul. Młyńską i zmienić nieco przebieg Dworcowej i Gazowej. – W ramach pl. Dworcowego dopuszczono podjazd przed budynek dworca kolejowego.
W dokumencie uwzględniony jest też przebieg przyszłych dróg. Chodzi o przedłużenie ul. Lubelskiego Lipca ’80 do skrzyżowania z Krochmalną, ale nie tylko. Na mapie zaznaczona jest także droga, która będzie przedłużeniem ul. Zana i pobiegnie dalej w kierunku ul. Smoluchowskiego. Arteria jest planowana w miejscu dzisiejszej ul. Włościańskiej. Na mapie widać też zalążek kolejnej przyszłej drogi, która miałaby biec od ronda Sportowców w stronę torów kolejowych (a dalej, przechodząc pod torami, do ul. Wojennej).
W projekcie planu narysowano też drogę łączącą teren Targów Lublin z ul. Lubelskiego Lipca ’80 i al. Piłsudskiego. Miałoby to choć częściowo zrekompensować kierowcom (a przede wszystkim pasażerom komunikacji miejskiej) możliwości utracone z chwilą zamknięcia przejazdu przez ul. Młyńską do pl. Bychawskiego. Taka droga będzie nieco mniej niż pierwotnie planowano ingerować w przestrzeń parku Ludowego. Natomiast ul. 1 Maja między pl. Dworcowym a pl. Bychawskim miałaby się zmienić w obsadzoną drzewami drogę dla pieszych.