

Scania zasilana gazem LNG jest testowana przez Pocztę Polską na trasie Lublin-Warszawa-Lublin. To kolejny krok w kierunku ekologicznych pojazdów.

Gaz LNG, czyli skroplony gaz ziemny, to jedno z najczystszych paliw stosowanych w motoryzacji. Testowany przez Pocztę Polską pojazd to ciągnik siodłowy Scania R410 nowej generacji. Osiągi i charakterystyka 13-litrowego silnika są takie, jakich oczekuje się od nowoczesnego silnika wysokoprężnego o tej samej mocy.
Wykorzystanie gazu ziemnego pozwala jednak na redukcję emisji dwutlenku węgla o około 10 proc. Co więcej, w przypadku pojazdów zasilanych LNG emisja toksycznych tlenków azotu jest o ponad 60 proc. niższa, w porównaniu z pojazdami zasilanymi dieslem. Dodatkowo, dzięki właściwościom gazu ziemnego możliwe jest całkowite wyeliminowanie emisji cząstek stałych. Zasięg typowego ciągnika siodłowego Scania zasilanego LNG w płaskim terenie wynosi do 1300 km.
Poczta Polska od ponad roku przeprowadza największe w Polsce testy aut zasilanych paliwami alternatywnymi. W ubiegłym roku testowano pojazdy elektryczne do 3,5 t o ładowności do 800 kg. Jesienią do pocztowej floty dołączy kilkadziesiąt aut tego typu. W tym roku przetestowano elektryczne dostawczaki kilku marek o ładowności pow. 800 kg. Zaplanowane są też testy kolejnego auta zasilanego gazem LNG.
