Także niektóre zniżki dla studentów zostaną zmniejszone. Żacy zapowiadają strajki.
– Najprawdopodobniej w środę od godz. 12 rozpoczniemy strajk. W tym czasie powstrzymamy się od uczestniczenia w zajęciach – mówi Paweł Pachuta, członek samorządu uczelnianego UMCS. Studenci planowali również pikietę pod Urzędem Wojewódzkim, jednak brak czasu nie pozwolił im na zebranie odpowiednich pozwoleń.
– Przy okazji następnych faz procesu legislacyjnego nie wykluczamy ostrzejszych form protestu – dodaje Pachuta.
Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że trwają rozmowy z pozostałymi uczelniami na temat współpracy w prowadzeniu akcji protestacyjnej.
Jeśli chodzi o przejazdy PKS studenci prawie nie stracą. – Ulga studencka jest komercyjna, a projekt dotyczy ulg ustawowych – wyjaśnia Kazimierz Zatorski, z-ca dyrektora PKS Puławy. – W tej chwili wynoszą one 50 proc. i obowiązują na trasach do ośrodków studenckich. I te ulgi utrzymamy.
W PKS zniżka ulgi z 50 do 37 proc. będzie dotyczyć tylko imiennych biletów miesięcznych na trasie: uczelnia – miejsce zamieszkania.
W lubelskim PKS ulgi studenckie rzędu 20–30 proc. obowiązują na trasach dalekobieżnych: – Ani teraz, ani w przyszłym roku nie zamierzamy tu wprowadzać żadnych zmian – zapewnia Bogdan Łos, z-ca dyrektora PKS Lublin.
Gorzej będą mieli inni.
– Prawo do bezpłatnych przejazdów utracą dzieci do lat 4, inwalidzi I grupy i ich opiekunowie, przewodnicy ociemniałych, niepełnosprawne dzieci – dodaje Ryszard Jasiński, dyr. PKS Lublin. – Tu będzie obowiązywała ulga w wysokości 78 proc.
Prawo de darmowych podróży zachowają natomiast posłowie, senatorowie i funkcjonariusze policji, żandarmerii wojskowej, Straży Granicznej i celnicy podczas wykonywania czynności służbowych.
W PKP zniżki dla studentów zostaną ograniczone do 37 proc. Podobne cięcia dotyczą nauczycieli i wykładowców.
– Rząd jak zwykle szuka oszczędności wśród najbardziej potrzebujących – komentuje Paweł Pachuta.
Wszelkie nowe ulgi i zniżki proponowane w projekcie będą obowiązywać tylko w drugiej klasie. Nie będą one uwzględniane przy podróżowaniu pierwszą klasą.
– Wiem tyle, ile wyczytałem w gazetach. Oficjalnych informacji jeszcze nie mamy – mówi Mikołaj Sidoruk, z-ca dyrektora w lubelskim zakładzie przewozów regionalnych (PKP Przewozy Regionalne). – Wiem też, że nasza firma na pewno utrzyma ulgę handlową dla dzieci do lat czterech. I nowe przepisy, jeżeli zostaną przyjęte, na pewno nie wejdą w życie 1 stycznia. Na taką operację potrzeba co najmniej 3 tygodni.
Nieoficjalnie mówi się, że realizacja tego projektu może przynieść oszczędności dla budżetu rzędu 250 mln złotych.
Żarłoczny fiskus
a bilety bezpłatne zastąpione biletami
z 78-proc. ulgą.