Przebudowa skrzyżowania ul. Diamentowej z Zemborzycką rozpoczyna tegoroczny sezon robót drogowych w Lublinie. Sezon wyjątkowo obfity, bo tylu remontów i nowych ulic nie było w mieście od dawna.
Kierowców czekają utrudnienia. Drogowcy planują m.in. jednostronne lub obustronne zwężenia jezdni, wprowadzanie ruchu wahadłowego, a nawet chwilowe wstrzymywanie ruchu samochodów.
Drugie duże skrzyżowanie do przebudowy to Lubartowska-Obywatelska-Unicka, razem z remontem ul. Lubartowskiej od al. Solidarności do skrzyżowania z Unicką.
Trzecie skrzyżowanie, wokół którego pojawią się drogowcy, ma związek z planowanym remontem ul. Filaretów. Ten ma objąć na pewno odcinek od Zana do Głębokiej, ale prezydent chce wyremontować także odcinek między ul. Jana Pawła II a rondem obok ZUS.
Sytuację w tym rejonie ma poprawić dodatkowy pas do skrętu w prawo z ul. Filaretów w Głęboką, który będzie się zaczynać tuż za skrzyżowaniem z ul. Urmowskiego. Inaczej będziemy też skręcać w samą ul. Urmowskiego: kierowcy jadący od Głębokiej dostaną wydzielony pas. Podobny pas posłuży zmierzającym od strony Globusa skręcającym w ul. Pana Tadeusza. Na środku jezdni powstanie też wysepka dla pieszych.
Imponująca jest lista ulic wyznaczonych w tym roku do remontu albo całkowitej przebudowy.
Ostatnia warstwa asfaltu zostanie położona także na ul. 3 Maja, która była przebudowywana w ub. roku. Drogowcy zamkną ją jeszcze raz, tym razem na kilka dni. Prawdopodobnie w marcu.
Do wiosny przyszłego roku poczekamy za to na efekt przebudowy wiaduktu kolejowego przy ul. Kunickiego. Cały projekt za ponad 24 mln zł prowadzi PKP. Za rok kierowcy będą mogli korzystać z czterech pasów ruchu (po dwa w każdą stronę). Jezdnia zostanie obniżona, dzięki czemu pod wiaduktem bez problemu zmieszczą się ciężarówki. Większość prac drogowych zaplanowano na wakacje.
Za to już teraz rozpoczęła się budowa niektórych nowych ulic, które przybędą w tym roku na komunikacyjnej mapie miasta. Drogowcy pojawili się m.in. na Bursakach, gdzie powstanie ul. Do Dysa – jedna z dróg dojazdowych do sklepu Ikea (ten będzie tuż obok). W północnej części miasta powstanie też długo zapowiadana ul. Zelwerowicza, łącząca ul. Poligonową z Koncertową.
Powstaną też łączniki od Paśnikowskiego do Parysa i od ul. Chodźki (na wysokości pętli trolejbusowej) do Szeligowskiego, wzdłuż al. Smorawińskiego. O budowę tej ostatniej ulicy wnioskował m.in. rektor Uniwersytetu Medycznego. Na liście nowości są też ulice: Jantarowa, Sławin i Stefczyka. (DRS)
1. Lubartowska (Solidarności-Unicka),
2. Koncertowa (Braci Wieniawskich-Zelwerowicza),
3. Diamentowa (Medalionów- Olszewskiego);
4. Zemborzycka (Diamentowa-Osmolicka),
5. Długa (Lotnicza-Krańcowa),
6. Dolna 3 Maja,
7. Nowy Świat,
8. Urmowskiego,
9. Mieszka I,
10. Symfoniczna,
11. Leszetyckiego,
12. Paderewskiego,
13. Harnasie,
14. Zakopiańska.
PRZEBUDOWA (kolor zielony)
15. skrzyżowanie Zemborzycka-Diamentowa,
16. skrzyżowanie Lubartowska-Obywatelska,
17. al. Warszawska (od Zbożowej do granic miasta),
18. Łęczyńska (Witosa-Fabryczna),
19. Głuska,
20. Czwartek,
21. Mireckiego,
22. Dożynkowa,
23. Jana Sawy,
24. Guliwera,
25. Cyda,
26. Beatrycze,
27. Filaretów (Głęboka–Zana) wraz z budową prawoskrętu w Głęboką,
28. Kunickiego (razem z przebudową wiaduktu kolejowego – projekt PKP),
29. 3 Maja – dokończenie.
BUDOWA (kolor czerwony)
30. łącznik od Paśnikowskiego do Parysa,
31. łącznik od ul. Chodźki do ul. Szeligowskiego,
32. Zelwerowicza (Poligonowa–Koncertowa),
33. Jantarowa,
34. Sławin,
35. Do Dysa,
36. Stefczyka.