Ponad 2200 mieszkańców Lublina i okolic podpisało się pod życzeniami za pomocą maszyny brajlowskiej w ramach akcji „Światłoczuli”. Kampanię w dniach 15–31 grudnia zorganizowali IKEA i SKENDE Shopping na rzecz dzieci niewidomych i słabowidzących.
– Cieszymy się, że tak wiele mieszkańców zaangażowało się w akcję, odwiedzając przed świętami Świąteczną Strefę Światła i podpisując się brajlem pod życzeniami dla podopiecznych lubelskich ośrodków. Wśród nich znaleźli się również reprezentanci regionalnych mediów, blogosfery i świata kultury. Tym symbolicznym gestem dołączyli do naszego grona „światłoczułych” i pokazali, że razem z nami, całym sercem wspierają dzieci niewidome i słabowidzące – mówi Jacek Garbaczewski, dyrektor SKENDE Shopping.
Wszystkie podpisy w formie wyjątkowych, specjalnie oprawionych ksiąg życzeń zostały przekazane podopiecznym lubelskich ośrodków: Stowarzyszenia Rodziców i Przyjaciół Dzieci Niewidomych i Słabowidzących „Bliżej Świata” oraz Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego dla Dzieci i Młodzieży Niepełnosprawnych im. Prof. Zofii Sękowskiej.
Organizatorzy akcji przekazali również tym instytucjom pomoce dydaktyczne. Wśród nich znalazły się m.in.: maszyny brajlowskie, powiększalniki, kalkulatory oraz lupy elektroniczne. Kwota przeznaczona na zakup tych pomocy wyniosła 50 000 zł.
– Każde wsparcie, zarówno materialne, jak i niematerialne ma dla naszych podopiecznych ogromne znaczenie. Otrzymane pomoce na pewno ułatwią im naukę oraz start w dorosłe życie, żeby w przyszłości mogli być aktywni społecznie i zawodowo. Brajl jest dla nich światłem, które rozświetla ciemność i pomaga im zrozumieć otaczający świat – dodaje Iwona Majewska, dyrektor Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego dla Dzieci i Młodzieży Niepełnosprawnych im. Prof. Zofii Sękowskiej.
Przez cały czas trwania akcji „Światłoczuli” w Centrum Handlowym SKENDE Shopping funkcjonowała specjalna strefa edukacyjna, w której odbywały się m.in. warsztaty dla uczniów przedszkoli i szkół podstawowych. Ich uczestnicy dowiedzieli się, jak zachowywać się w towarzystwie osób niewidomych oraz mogli zobaczyć przedmioty, które ułatwiają im codzienne funkcjonowanie.
– Bardzo zależało nam na tym, aby akcja Światłoczuli poza wymiarem symbolicznym, pełniła również funkcję edukacyjną. Dlatego też w jej ramach zrealizowaliśmy szereg różnych działań, które miały na celu przybliżyć mieszkańcom Lublina, jak co dzień wygląda życie osób niewidomych, aby mogli w większym stopniu lepiej zrozumieć ich problemy i potrzeby, aby każde kolejne spotkanie przyniosło nową znajomość, a nie wzajemny strach – podkreśla Monika Kosińska, dyrektor sklepu IKEA w Lublinie.