Kładka, chodniki, jezdnie i parkingi. Tu budowa, tam naprawa. Lato to idealny czas na naprawę i budowę miejskiej infrastruktury. Sprawdziliśmy gdzie, co i ile potrwają prace drogowe tego lata.
Miasto zamierza remontować i budować zarówno ulice jak i chodniki. Kontynuowane będą również rozpoczęte wcześniej inwe-stycje i budowy.
– Letnie miesiące, z uwagi na mniejszy ruch samochodowy, sprzyjają realizacji prac drogowych. Sukcesywna odnowa infrastruktury wpływa na komfort jazdy oraz zwiększa bezpieczeństwo zarówno pieszych, jak i kierowców. Dlatego co roku, w okresie wakacyjnym, staramy się wykonywać remonty oraz naprawy jezdni i chodników. Część zadań realizujemy wspólnie i w porozumieniu z przedstawicielami Rad Dzielnic w ramach projektu Plan dla Dzielnic i ze środków rezerwy celowej, a część zgodnie z przyjętym planem remontów na drugie półrocze – komentuje Justyna Góźdź z lubelskiego ratusza.
W czasie wakacji miasto zaplanowało wykonanie następujących inwestycji:
• naprawa schodów przy ul. Tumidajskiego 22
• ulepszenie nawierzchni ul. Plebańskiej oraz bocznej ul. Mełgiewskiej
• ułożenie kruszywa na gruntowym odcinku ul. Żeglarskiej
• nowa nawierzchnia na parkingu ul. Poturzyńskiej
• wykonanie nowej nawierzchni na odcinkach ulic: Kołaczkowskiego, Szczepańskiego, Jawłowskiego, Skubiszewskiego, Kory-znowej, Czumy, Kosynierów, Ziemiańskiej, Sekwojowej, Jeżynowej oraz parkingu przy ul. Laurowej, Raginisa, Bołłbotta, Gołę-biowskiego, Kasprowicza, Kijańskiej, Zadębie
• wykonanie nowej nawierzchni na odcinkach ulic: Węglinek, Folwarcznej, Poloniusza, Zamkowej, Abelarda
• remont ul. Bajkowskiego i Świętoduskiej
• remont odcinków ul. Wrocławskiej, Namysłowskiego, Ćwiklińskiej
• remont odcinków chodnika ulic: Długiej, Elektrycznej, Motorowej, Przyjaźni
• nowa nawierzchni na odcinku chodnika w ul. Leszka Czarnego
Kilka kolejnych inwestycji jest już rozpoczętych i w trakcie tych wakacji będzie kontynuowane.
Najszybciej, bo jeszcze w lipcu, powinien zakończyć się remont ulicy Wertera. Niewiele później bo najpóźniej do końca września zakończyć ma się przebudowa kładki nad ulicą Filaretów.
Wszystko wskazuje na to, że wykonawca z remontem się wyrobi, ponieważ od środy rozpoczął się ostatni etap inwestycji, a jak informowała Monika Fisz z Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego w połowie sierpnia powinny rozpocząć się procedury odbioru kładki. Do tego czasu wykonawca, czyli spółka Primost Serwis z Będzina, zakończy prace z branży mostowej oraz wykona prace brukarskie, czyli naprawę chodników oraz schodów prowadzących na kładkę.
Na kładce wykonano już większość zaplanowanych prac. Wymieniono ażurową powierzchnię kładki na pełną, po której łatwiej będzie się poruszać. Pojawiły się również nowe balustrady, a wszystkie stalowe elementy zostały zabezpieczone antykorozyjnie. Prace kosztowały miasto 4,1 mln zł.
Pozostałe inwestycje powinny zakończyć się już po wakacjach albo w przyszłym roku.
Te, których czas zakończenia przewidziany jest na 2025 rok to kluczowe i strategiczne inwestycje infrastrukturalne podjęte przez miasto w ostatnich latach.
Zaliczają się do nich budowa przedłużenia ulicy Lubelskiego Lipca ’80 od Areny Lublin do ronda pod wiaduktem na ulicy Krochmalnej czy przedłużenia ulicy Węglarza. W przyszłym roku zakończyć się mają również prace na ulicy Sławinek i ulicy Zorza.
Na przedłużeniu ulicy Węglarza trwa obecnie drugi etap prac. Wiąże się to z utrzymaniem tylko jednego pasa ruchu w dwóch kierunkach. Dodatkowo, na czas prac związanych z robotami sieciowymi w pasie drogowym, nastąpi częściowe zamknięcie chodnika i zatoki postojowej przy ul. Strzembosza.
Zmiany obejmują również obsługę pojazdów komunikacji miejskiej w tym rejonie. Autobusy mają możliwość zawracania na skrzyżowaniu ulic: Węglarza-Walecznych-Strzembosza oraz postoju w zatoce przy ul. Węglarza (po stronie sklepu Stokrotka) – jako przystanek końcowy i początkowy.
Takie utrudnienia potrwają do połowy sierpnia. W tym czasie drogowcy wykonają przejścia poprzeczne przez ul. Kłopotowskiego siecią ciepłowniczą i siecią wodociągową. Docelowo powstanie nowa infrastruktura drogowa o łącznej długości około 2,6 km. Przedłużona ul. Węglarza od ul. Walecznych do ul. Trześniowskiej obejmie dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu i na części jedną jezdnię z dwoma pasami ruchu o szerokości odpowiednio 3,5 m i 3 m.
Projekt zakłada realizację zaplecza dla transportu publicznego, dwustronnych chodników i ścieżek ro-werowych, sygnalizacji i oświetlenia drogowego, a także kanalizacji.
Z kolei na Lubelskiego Lipca ’80 od czerwca zamknięta jest ul. Ciepła na odcinku od ul. Betonowej do ul. Przeskok. Są tam prowadzone roboty sanitarne. Takie utrudnienia potrwają do końca sierpnia. Na terenie budowy przedłużenia ul. Lubelskiego Lipca '80 widać już główny przebieg drogi oraz ciągów pieszych i rowerowych.
Drogowcy zakończyli palowanie (ok. 9,5 tys. kolumn betonowych) i zamontowali dodatkowe wzmocnienie w formie blisko 70 tys. m2 materacy z geosiatki wypełnionych kruszywem.
Od początku lipca wykonywane są warstwy bitumiczne. Na całej długości będzie to droga dwujezdniowa, trzypasowa, z buspa-sami, kanalizacją deszczową oraz oświetleniem ulicznym. Będą chodniki, ścieżki rowerowe i dwie sygnalizacje świetlne.
Poza tymi dużymi inwestycjami miasto kontynuuje prace przy rozbudowie ul. Wallenroda, Zorza, Montażowej i Samsonowicza, budowę ulic Sławinek i Kruszynowej. W okresie wakacyjnym planowane jest również rozpoczęcie prac na ul. Janowskiej.