Nowa škoda superb combi już na początku września pojawi się w polskich salonach. Flagowe kombi oferuje sporo praktycznych rozwiązań pod hasłem „simply clever".
Narysować ładne kombi to spora sztuka. Kilka zacnych marek połamało sobie zęby na takich nadwoziach – subaru, BMW czy rzeczona Škoda z fabią poprzedniej generacji. W przypadku kombi wynik zawsze jest 0-1: brzydkie-ładne. W przypadku superb kombi czeski koncern wyszedł obronną ręką. I nie bez przyczyny, bo Škoda ma już 6 lat doświadczeń w konstruowaniu dużego kombi, od 2009 roku oferowała superb kombi poprzedniej generacji.
Sala gimnastyczna
Z pewnością użytkownicy kombi, zresztą tak samo jak limuzyny, nie mogą narzekać na brak miejsca. Bez względu na to czy zajęli miejsca z przodu, czy z tyłu. Przestronność nowego kombi w porównaniu z już i tak dużym wnętrzem poprzedniego modelu jest wyraźnie większa.
Kierowca i pasażer mają szerszą o 39 mm przestrzeń na wysokości łokci i więcej miejsca nad głową. Ilość miejsca z tyłu jest prawdziwie królewska. Odstęp na wysokości kolan wynosi tam 157 mm. Jest to dwa razy więcej niż u najbliższego konkurenta. Wysokość nad głową wynosi z przodu 995 mm, a z tyłu 1001 mm – żaden inny samochód w tym segmencie nie oferuje tyle. Szerokość na wysokości łokci z tyłu wzrosła o 70 mm. Najlepszą wartość w segmencie ma również pojemność bagażnika: 660 litrów, czyli o 27 litrów więcej niż w poprzednim modelu. Kombi oferuje tyle miejsca, co mała sala gimnastyczna.
Simply clever
W nowym kombi życie kierowcy i pasażerów ułatwia 31 rozwiązań „simply clever”. Z tego 21 rozwiązań zostało zastosowanych w superbie kombi pierwszy raz, wśród nich dziesięć jest nawet zupełnie nowych w marce.
Oprócz dwóch parasoli w przednich drzwiach i nowych możliwości w zakresie łączności ze światem oraz komfortu, do nowych rozwiązań „simply clever” należą nadzwyczaj praktyczne rzeczy jak: mechanicznie odchylany zaczep holowniczy, uchwyt na tablet w kabinie z tyłu, miejsce na tablet w dużym schowku Jumbo-Box z przodu, złącze USB i gniazdo 230-woltowe w kabinie z tyłu, schowek na półlitrową butelkę z otwieraniem jej jedną ręką oraz schowek na kamizelkę odblaskową w każdych drzwiach. W przednich i tylnych drzwiach jest miejsce na 1,5-litrową butelkę.
Różnorodność wykorzystania wnętrza zwiększa możliwość złożenia oparcia kanapy od strony bagażnika, złożyć można także mechaniczny fotel pasażera. W przypadku elektrycznie regulowanego fotela pasażera jego pozycję można wygodnie zmieniać także z tyłu samochodu. Na wewnętrznych bokach oparć foteli umieszczone są siatkowe kieszenie. W bagażniku znajduje się podwójna podłoga umożliwiająca różny podział komory bagażnika, praktyczny wielofunkcyjny schowek pod zwijaną roletą oraz wyjmowana lampka LED. Pierwszy raz nowy superb opcjonalnie oferuje możliwość bezdotykowego otwierania pokrywy bagażnika. Także superb kombi ma teraz standardowo skrobaczkę do szyb na pokrywie wlewu paliwa i zabezpieczenie przed zatankowaniem niewłaściwego paliwa.
Sprawność atlety
Škoda technologicznie niczym nie różni się od pojazdów grupy VW. Stąd obecność tych samych silników. Superb otrzymała nowoczesne, turbodoładowane silniki z bezpośrednim wtryskiem paliwa, dwa silniki benzynowe TSI, cztery wysokoprężne TDI common-rail. Wszystkie jednostki napędowe spełniają normę czystości spalin EU6 i seryjnie są wyposażone w funkcję start-stop oraz odzysk energii hamowania. Silniki benzynowe rozwijają moc od 125 do 220 KM. Spektrum mocy silników wysokoprężnych sięga od 120 KM do 190 KM.
W przypadku silników benzynowych już wersja bazowa, 1.4 125 KM, zupełnie żwawo poruszała spore kombi. Wymagała wprawdzie dosyć mocnego operowania przepustnicą, ale auto jechało dynamicznie, bez nadmiernego zużycia paliwa. W tzw. trasie zużywało nieco ponad 6 litrów paliwa na 100 km. 150-konny, dwulitrowy diesel był oszczędniejszy, ledwie przekraczał pięć litrów poza miastem. Silnik wysokoprężny był też niesamowicie cichy, pozwalając się delektować wzorowym nagłośnieniem zainstalowanym w testowym aucie.
Z wyjątkiem podstawowego silnika benzynowego do wszystkich jednostek napędowych można wybrać nowoczesną automatyczną skrzynię biegów z podwójnym sprzęgłem. W ofercie, do wybranych jednostek, znajduje się najnowocześniejszy napęd na cztery koła na bazie sprzęgła Haldex-5.
Podsumowanie
Nowa superb kombi cieszy nie tylko oko. Dzięki właściwościom jezdnym, sprawnym silnikom oraz bardzo długiej liście wyposażenia z zakresu komfortu i bezpieczeństwa, pozwala cieszyć się jazdą w każdych warunkach. Cena nowego kombi startuje od 84,8 tys. zł.