To się dopiero nazywa jubileusz. Zaledwie kilkanaście tygodni temu Peugeot świętował wyprodukowanie trzymilionowego 206, ale to co właśnie zostało ogłoszone przyćmiło tamtą imprezę. Światło dzienne ujrzał bowiem czterdziestomilionowy Peugeot. 40 milionów sztuk to mniej więcej tyle, ile całkowita liczba samochodów wyprodukowanych na świecie w roku 2001 !
Początki
Od pierwszego pojazdu czterokołowego na benzynę wyposażonego jeszcze w silnik Daimlera, oznaczonego kodem Typ 2, do najnowszych osiągnięć. Peugeot zwiększał produkcję z poziomu kilkunastu pojazdów rocznie do średniej dziennej 8 600 sztuk. Pierwszych 1000 samochodów wyprodukowano w 4 fabrykach, między 1889 i połową 1900.
Pierwsza setka
W 1925 r. z legendarnej dziś fabryki w Sochaux, wyjechał stutysięczny Peugeot. Cztery lata później pojawił się model 201, pierwszy samochód Peugeot, w którym wykorzystano charakterystyczne oznaczenie modeli trzema cyframi, z zerem w środku. Od 1931 model ten staje się również pierwszym na świecie samochodem wyposażonym seryjnie w niezależne zawieszenie kół przednich.
W 1934 r. pojawia się peugeot 401 eclipse, pierwszy kabriolet ze składanym dachem. Ta innowacja została zastosowana 65 lat później w 206CC, który dzięki sprzedanym 200 tys. sztuk do dziś jest najlepiej sprzedającym się na świecie modelem coupé cabriolet.
Pierwszy milion egzemplarzy sprzedano w 1952 roku, dzięki modelowi 203, który firma wyprodukowała seryjnie w blisko 700.000 egzemplarzy.
Na drugi milion wystarczyło już tylko 7 lat. Model 403, pierwszy wytworzony w liczbie miliona i zarazem pierwszy seryjnie produkowany samochód z silnikiem diesla. Jednocześnie peugeot 403 był pierwszym na świecie samochodem seryjnym wyposażonym w wentylator automatycznie wyłączany w zależności od temperatury płynu chłodzącego silnik.
Eksplozja marki
W roku 1960 Peugeot lansuje model 404, stworzony ręką Pininfariny Przebojem staje się w 1965 r. model 204, pierwszy samochód marki z przednim napędem, z czterema kołami zawieszonymi niezależnie, przednimi hamulcami tarczowymi, wyposażony w blok silnika z lekkiego stopu i wałek rozrządu w głowicy.
Kolejny kamień milowy to luksusowy sedan 504. Wybrany Samochodem Roku 1969, wyprodukowano go w ponad 3,6 milionów egzemplarzy, w wersji sedan, kombi, coupé i kabriolet. Użytkowany jest nadal w krajach afrykańskich, gdzie potrafi sprostać każdym bezdrożom.
W lutym 1983 roku pojawia się 205, który w trudnych latach stał się kluczem do spektakularnego sukcesu Peugeot. Ten samochód – legenda zaistniał w liczbie 5,3 mln sztuk. W wersji 205T16 zwyciężył dwa razy z rzędu w rajdowych mistrzostwach światan (1985 i 1986).
Lew w Lublinie
W 1987 r. pojawia się model 405. Zdobywa tytuł Samochód Roku 1988. Do dziś powstał w blisko trzech milionach sztuk. Przypomnijmy, że to także część historii polskiej motoryzacji, bo montowany był w Lublinie, w ówczesnej Fabryce Samochodów.
Od listopada 1995 r. wraz z wprowadzeniem na rynek peugeot 406, firma lansuje nowy slogan: „Peugeot, sama przyjemność”. Jest on odzwierciedleniem podstawowych wartości marki, na które składa się estetyka, dynamika, innowacyjność i komfort. Potwierdziła to w maju 1997 roku wersja 406 coupé.
W 1996 r. z taśmy produkcyjnej schodzi trzydziestomilionowy Peugeot. Jest to rok pojawienia się też milionowego modelu 306 i wylansowania partnera.
Tylko sześciu już lat potrzeba na wyprodukowanie kolejnych dziesięciu milionów.
Na salonie w Genewie w roku 1998, samochód koncepcyjny 20-serce (wymowa zbliżona do słowa „zwycięzca”) uchyla rąbka tajemnicy dotyczącej przyszłego 206, który ostatecznie zaprezentowany został we wrześniu tego samego roku.
Rynek dla Peugeota
Peugeot 206 to najlepiej sprzedający się samochód w Europie w roku 2001 i 2002. Model ten w wersji WRC trzy razy z rzędu zapewnił firmie tytuł Rajdowego Mistrza Świata –w latach 2000, 2001 i 2002.
Wspomnieć wypada o Peugeot 307, Samochodzie Roku 2002, już teraz wyprodukowanym w liczbie 800 000 egzemplarzy. Wzbogacona o nową sylwetkę i innowacyjne rozwiązania wersja SW, w minionym roku dzieliła na głównych europejskich rynkach najwyższe podium z 206. W roku 2003, atrakcyjny coupé – kabriolet uzupełni wachlarz oferty 307. A przecież są jeszcze flagowy 607 i 807-ka – minivan nowej generacji, jest też nowy partner.
Peugeot w 2002 r. sprzedał na całym świecie ponad 1 950 000 samochodów, w Polsce ponad 24 tysiące.