Pierwsze wrażenia z jazdy nowym modelem fiata, następcą bravo/brava. W Turynie powstał mocny konkurent volkswagena golfa i całej gamy samochodów niemieckopochodnych
a nawet rozmiarów - przede wszystkim wysokości, tak ważnej
w odniesieniu do przestrzeni pasażerskiej. Można też jeszcze jedno powiedzieć, w końcu Włosi wyprodukowali solidny, niemiecki samochód.
Dwa modele, dwie twarze
5-drzwiowy fiat stilo ma 4,25 m długości, 1,76 m szerokości, 1,52 m wysokości, przy rozstawie osi 2,60 m. Natomiast wersja 3-drzwiowa posiada 4,18 m długości, 1,78 szerokości oraz 1,47 m wysokości. Chociaż te 5 centymetrów różniących wysokość może wydawać się niewiele, w rzeczywistości znacznie zmienia charakterystykę prowadzenia, ponieważ w każdej wersji jest inaczej ustawione siedzenie kierowcy w stosunku do podłoża. Niżej umieszczono je w wersji 3-drzwiowej, zgodnie z wymogami samochodu dynamicznego, o żywiołowym temperamencie, wyżej natomiast w wersji 5-drzwiowej. Takie rozwiązanie ułatwia wsiadanie i wysiadanie z pojazdu, zapewnia większą przestrzeń oraz panowanie nad drogą, w myśl oczekiwań wobec samochodu o wyjątkowej osobowości.
Skąd te różnice. Wersja 3-drzwiowa gwarantuje indywidualizm, doskonałe osiągi i przyjemność prowadzenia. Wersja 5-drzwiowa oferuje komfort jazdy, przestrzeń, poczucie bezpieczeństwa, wszechstronność oraz racjonalność, które przekładają się na ogólny koszt eksploatacji, bardzo konkurencyjny nie tylko wewnątrz samego segmentu, ale i na całym rynku.
Nowy model 5-drzwiowy stanowi silną pokusę również dla klientów zainteresowanych samochodami jednobryłowymi, którzy ostatnio pojawili się na tym obszarze rynku. Fiat stilo dodaje bowiem do tradycyjnej formuły typowe zalety tej grupy pojazdów: jest wygodny przy wsiadaniu i wysiadaniu, wewnątrz oferuje dużo przestrzeni, podwyższona pozycja kierowcy zapewnia poczucie większej kontroli nad drogą. Oprócz tego przedni fotel składa się do przodu, a tylne mogą być przesuwane i odchylane niezależnie od siebie. Takie rozwiązanie pozwala dostosować wnętrze do indywidualnych wymagań w danej chwili.
Oceńcie sami
Nie będziemy dużo pisać o sylwetce, pozostawiając naszym Czytelnikom jej ocenę. My ograniczymy się do jednego stwierdzenia. Nam ten samochód po prostu się podoba.
Nowy model oferuje bogatą, a przede wszystkim zróżnicowaną gamę jednostek napędowych. Należą do nich cztery silniki benzynowe i dwa ''Common Rail'' turbodiesel od 59 do 125 kW (80 - 170 KM), posiadające wielorakie zalety, dające się w pełni wykorzystać dzięki obecności 5- i 6-stopniowej skrzyni biegów - a przy najlepszej oferowanej jednostce - przekładni z funkcją sekwencyjnej zmiany położeń Selespeed
Jak u teściowej
Jeśli chodzi o bezpieczeństwo bierne, fiat stilo jako jedyny w segmencie oferuje 8 poduszek powietrznych, z których dwie przednie są dwufazowe. Natomiast od strony bezpieczeństwa czynnego nowy model szczyci się czterema hamulcami tarczowymi oraz oferuje wszystkie dostępne na dzień dzisiejszy urządzenia kontroli hamowania i trakcji. ABS zintegrowany z korektorem hamowania EBD. ASR ograniczający boksowanie kół podczas przyspieszenia. Urządzenia EVA i HBA pomagające kierowcy w momencie nagłego, panicznego hamowania. Wyszukany ESP, który na zakrętach elektronicznie kontroluje dynamiczną stabilizację toru jazdy. Ponadto model dysponuje reflektorami ksenonowymi, zapewniającymi świetną widoczność w każdych warunkach atmosferycznych.
Fiat stilo to aż 19 wersji. Rodzą się one z połączenia jednej z największych i najbardziej zróżnicowanych ofert w tym segmencie, na którą składają się: dwa pojazdy o odmiennej stylistyce (3- i 5-drzwiowy), sześć silników (1.2 16V - 1.6 16V - 1.8 16V - 2.4 20V - 1.9 JTD 80 KM - 1.9 JTD 115 KM), pięć przekładni (cztery mechaniczne i jedna Selespeed), trzy wersje wyposażenia (Active, Dynamic
i Abarth) i 17 kolorów karoserii, do których można dobrać różne barwy
i tkaniny pokrycia wnętrz.
Włoska jazda
Na koniec słów kilka o tym jak się jeździ nowym modelem, kiedy będzie dostępny w Polsce i w jakiej cenie.
Podczas testu w słonecznej Hiszpanii, w okolicach Barcelony, a dokładniej katalońskiego toru Formuły Pierwszej, stilo wzbudzały sporą sensację. Przywykli do różnego rodzaju samochodów Hiszpanie, na widok stilo stawali i odwracali głowy, bo jest to naprawdę ładny samochód. Wspólnie z kolegą z Łodzi, Jackiem Frankiem, z periodyku ''Auto Dziś i Jutro'', przejechaliśmy stilo kilkadziesiąt kilometrów.
Mieliśmy okazję jeździć oszczędnym modelem 1,9 JTD (diesel z common rail), w wersji 3-drzwiowej. Jest to faktycznie samochód dla ludzi o lekko sportowym zacięciu. Siedzi się nisko, auto prowadzi się pewnie.
Ale od początku. Pierwsze wrażenie jest takie, że kierownica nie stawia oporu. Jest to zasługa podwójnego wspomagania, Dual Drive, które intensywniej pracuje do prędkości 20 km/h, a następnie sztywnieje. Jest to rozwiązanie bardzo dobre, wzięte prosto z najnowszego punto.
Rewelacyjny silnik 1,9 JTD to optymalne rozwiązanie. Łączy w sobie dynamikę z niskim zużyciem paliwa. Model, którym jeździliśmy, nie tylko poruszał się bardzo cicho, był także niezwykle dynamiczny.
Na pochwałę zasługuje zawieszenie. Podczas jazdy po ostrych zakrętach górskiej drogi, stilo bardzo pewnie pokonywało ''agrafkowate'' łuki. To kolejny plus.
Wykończenie środka nie ma nic wspólnego z dotychczasowymi modelami Fiata. Nie odbiega niczym od konkurencji w postaci VW golfa. Miękkie, miłe w dotyku, solidne, tak można je określić.
Podsumowując. Stilo to udany, nowy model Fiata. Wszystko jednak to kwestia ceny.
O tej jednak nikt nic nie mówił. Bogusław Cieślar, rzecznik prasowy Fiat Auto Poland, poinformował, że cena jest ustalana. Natomiast dziennikarze włoscy znaleźli w Internecie prawdopodobną cenę najlepiej wyposażonego modelu z najsłabszym silnikiem. Ta cena to 30 milionów lirów, czyli ok. 60 tysięcy złotych. Zaznaczyć jednak należy, że jest to wirtualna plotka.
Bogusław Cieślar powiedział także, że stilo pojawi się na naszym rynku już w styczniu przyszłego roku.