Zasłonę zdjęto z pierwszego wariantu opla astry nowej generacji - z wersji pięciodrzwiowej. Nowa stylistyka - z mocno zaznaczonymi liniami, dobrze wyważonymi proporcjami, dużymi płaszczyznami bocznymi, wyrazistymi nadkolami - wyraźnie wskazuje na rodowód oplowski. Przednia części nadwozia, z szeroką osłoną chłodnicy oraz trójwymiarowymi reflektorami z przezroczystymi kloszami, tylko to potwierdza. Wiele uwagi poświęcono detalom, np. dużym lampom tylnym, w których po raz pierwszy zastosowano specjalną technologię rozpraszania światła. Zakrzywiona linia dachu, przechodząca w stożkowate zwisy z przodu i z tyłu, długi rozstaw osi oraz szeroki rozstaw kół (aż 18-calowych!) nadaje autu zwinności. Specjalnym akcentem stylistycznym jest przetłoczenie maski silnika, które ma swoje przedłużenie wewnątrz pojazdu na wyrazistej konsoli centralnej
Dzięki nieznacznie zwiększonym gabarytom - jest dłuższa od poprzedniczki o około 14 centymetrów, szersza o dwa centymetry i wyższa o cztery - nowa astra oferuje pasażerom więcej przestrzeni.
System na systemie
Opel astra trzeciej generacji wyposażony jest w adaptacyjny system zawieszenia IDSPlus (Interactive Driving System) wraz z systemem stałej kontroli amortyzowania CDC (Continuous Damping Control). Dzięki temu ostatniemu amortyzatory reagują w czasie rzeczywistym na różne warunki drogowe lub styl jazdy i automatycznie się do nich dostosowują. Natomiast dzięki systemowi IDSPlus kierowca astry może wybrać sportowy tryb jazdy, który zapewnia możliwość regulacji charakterystyki amortyzowania oraz reakcji pedału przyspieszenia i wspomagania układu kierowniczego. W przypadku zastosowania przekładni automatycznej oraz Easytronic biegi są przełączane przy wyższych prędkościach obrotowych silnika.
Inne opcje obejmują system samoregulujących się reflektorów przednich AFL (Adaptive Forward Lighting), po raz pierwszy oferowany w tym segmencie aut, system automatycznego włączania reflektorów po zapadnięciu zmroku oraz nowe silniki benzynowe TWINPORT i wysokoprężne common rail turbo.
Osiem silników
Początkowo dostępnych będzie pięć silników benzynowych i trzy wysokoprężne, o pojemności od 1,4 do 2 litrów i mocy od 80 do 200 KM. Wszystkie jednostki napędowe należą do grupy silników ECOTEC o czterech zaworach na cylinder i spełniają wymagania normy emisji spalin Euro 4. Nowością jest silnik wysokoprężny CDTI o pojemności 1,9 litra 150 KM i 170-konny silnik benzynowy z turbodoładowaniem o pojemności 2 litrów. Podobnie jak dwulitrowa jednostka turbo o mocy 200 KM, współpracują one standardowo z nową, sześciobiegową, ręczną skrzynią biegów.
Nowa pięciodrzwiowa astra swą oficjalną premierę będzie miała na początku września podczas salonu samochodowego we Frankfurcie nad Menem. W sprzedaży pojawi się wiosną 2004 roku, a w niedługim czasie dołączy do niej wersja kombi i trzydrzwiowa wersja sportowa.
Szybciej w Gliwicach
Pamiętajmy, że dzięki szybkiemu wprowadzeniu do produkcji astry III możliwe stało się równie szybkie rozpoczęcie w fabryce Opel Polska w Gliwicach produkcji astry II. Po prostu w fabrykach w Antwerpii (Belgia), Bochum (Niemcy) i Elsmere Port (Wielka Brytania) potrzebne było miejsce pod montaż nowych modeli w gamie Opla. Stąd wynikła konieczność równie szybkiej przeprowadzki stamtąd do Gliwic maszyn i urządzeń do wytwarzania astry II.