Nie dla gawiedzi
Mercedes klasy S zyskał nowe luksusowe elementy wewnątrz i silniejsze a jednocześnie ekonomiczniejsze silniki, dzięki czemu nie boi się ekspansji luksusowych modeli grupy Volkswagena - phaetona i nowego, całkowicie aluminiowego audi A8. Kilka modeli srebrnej gwiazdy wystąpiło w specjalnych wersjach AMG. Do żadnej z odmian maybacha, długiej i krótkiej, "gawiedzi” (czyt. dziennikarzy) nie wpuszczono.
Kabriolet á la Peugeot
Peugeot pokazał, że producent "masowy” potrafi trafić w najbardziej wysublimowane gusty klienteli. Przykład: koncepcyjny miejski sezame z elektrycznie odsuwanymi drzwiami, mający rzekomo sugerować wygląd modelu 107. Klasą dla siebie w gronie aut odkrytych był 4-osobowy 307 CC (coupé-cabriolet). Dopracowanie szczegółów i wykończenie - na najwyższym poziomie. Czy bratobójczym rywalem CC ma być C3 pluriel? Możemy mieć jednocześnie małe auto rodzinne i przekształcać je w spidera, kabriolet i pick-upa. Jednak by mieć 100-procentowy kabriolet, łuki na których opiera się dach trzeba zostawić w garażu i tam też po nie wracać, gdy zacznie padać deszcz. Łącznikiem między Peugeotem i Citroënem są modele coraz bardziej oddalone od tradycyjnych samochodów osobowo-dostawczych, w stronę rekreacyjnych - partner i berlingo - zgrabniejszych z przodu i ładniejszych wewnątrz.
Oddawaj kierownicę
General Motors przedstawił auto przyszłości o nazwie hy-wire. Nie dość, że zamiast kierownicy mamy do dyspozycji pokrętła i by przyspieszyć pokręcamy je, aby zahamować ściskamy mocniej, to jeszcze, kiedy małżonka powie: teraz prowadzę ja, może zabrać nam moduł sterowania na swoją stronę! Pojazd jest napędzany ogniwami paliwowymi i silnikami elektrycznymi. To jeden z nielicznych pojazdów niefrancuskich, przy których najwięcej czasu spędził prezydent republiki, Jacques Chirac, goszcząc w piątek całe przedpołudnie na salonie. Zgodnie z obietnicą GM pokazał w Paryżu nowego minivana merivę (pośrednik między agilą i zafirą), na płycie podłogowej corsy.
Renault nowocześnie
Nowy scenic nie pokaże się w tym roku, ale megane II w wersji 5-drzwiowej to prawie minivan. Częściowo konstruktorzy zapatrzyli się na rywala, czyli królującego na rynku 307 w kwestii np. odsuwanego szklanego dachu. Ale własne są awangardowe rozwiązania nie tylko tylnej części nadwozia (styl Vel Satisa), ale i wnętrza, spośród których świetna jest dźwignia hamulca ręcznego jako uchwytu poprzecznego, czy schowki w... podłodze przed pasażerem. Będący już w sprzedaży we Francji megane II pretenduje do 5 gwiazdek w teście Euro-NCAP. Kolejna nowość to ellypse, o którym mówi się, że wskazuje trendy do roku 2010.
W Fiacie królowało stilo
W stoisku Fiata uwagę przyciąga nowa wersja stilo. Kombi, bo o nim mowa, jest 25 cm dłuższe i 5 cm wyższe niż wersja 5-drzwiowa. Stilo kombi jest zwrotną i szybką "ciężarówką” dzięki dopracowanej części bagażowej - pionowym ścianom bez wyoblonych nadkoli i otwieranej osobno szybie tylnych drzwi. A fiat seicento abarth jako jeden z dwóch modeli (wraz z agilą n-joy) przypominał w Paryżu, że w Polsce produkuje się jeszcze samochody. Swą premierę w Paryżu miała też usportowiona alfa romeo 147 GTA - z rewelacyjnym silnikiem Diesla w technologii Multijet (mniejsza wersja tego silnika będzie produkowana w Polsce).
To trzeba było zobaczyć
Na koniec kilka pojazdów, których zobaczenie jest obowiązkowe. Srebrne coupé z Volkswagena, bentley continental GT jest reinkarnacją słynnego type R, z silnikiem W12 550 KM (najlepiej strzeżony przed premierą). Roadster BMW Z4 potwierdza, że nowy szef stylistów z Monachium Chris Bangle, nie przejął się krytyką za zmianę tradycyjnych kształtów marki w modelu serii 7. Bardzo podobał mi się studyjny model rodzinnego małego suzuki o nazwie concept S, który wejdzie do produkcji w 2004 roku na Węgrzech. Atrakcyjne, choć nie wiem czy ze względu na piękno, są SUV - sportowo-użytkowe terenowe jak porsche cayenne i produkowany z nim w joint venture VW touareg, będące konkurencją dla nowiutkich volvo XC 90 i toyoty land cruisera kolejnej generacji.