Biura informacji gospodarczej to nieocenione źródło informacji o wiarygodności finansowej osób czy firm. Sprawdzenie klienta, partnera biznesowego czy kontrahenta, powinno być standardem poprzedzającym rozpoczęcie każdej współpracy.
Takie przesłanki wynikają z badania przeprowadzonego przez MillwardBrown SMG/KRC we współpracy z dr Bogusławem Kwarciakiem.
Badanie "Wiedza Polaków o biurach informacji gospodarczej i postawy wobec niespłaconych długów”, przeprowadzonego na zlecenie Rejestru Dłużników ERIF ujawniło, że tylko 26% przedstawicieli firm ma prawidłową wiedzę na temat ich działalności.
BIG to walka z niespłaconymi długami
Te same osoby uważają jednocześnie biura informacji gospodarczej za jeden z najlepszych sposobów walki z niespłaconymi długami (7% wskazań). Wpis dłużnika do BIG jest wymieniany na trzecim miejscu (po rozłożeniu zaległości na raty i negocjowaniu spłaty długów), a więc po działaniach, które wierzyciel może realizować na własną rękę.
Warto zauważyć, że biura informacji gospodarczej, pod względem skuteczności walki z długami, są już przez przedsiębiorców traktowane na równi z drogą sądową, która ewidentnie wiąże się z wyższymi kosztami.
BiG może utrudnić zaciągnięcie kredytu
Respondenci zdają sobie sprawę, że wpis do BIG może utrudnić dostęp do np. kredytu czy leasingu. 53% przedsiębiorców wskazuje tę niedogodność jako najważniejszą dla konsumenta, którego dane znajdują się w rejestrze dłużników. Wysoka jest świadomość konsekwencji wpisania danych firmy do BIG.
Dla największej liczby przedsiębiorców (72%), najpoważniejszym skutkiem dopisania informacji o nierzetelnym przedsiębiorstwie do biura informacji gospodarczej będzie utrata wiarygodności na rynku
Od 14 czerwca BIG ma szerszą działalność
Dotychczas bowiem, do BIG mogli ich wpisywać wyłącznie przedsiębiorcy z branż wymienionych w ustawie. Teraz praktycznie każdy przedsiębiorca będzie mógł dopisać do BIG informacje o zaległościach pieniężnych swojego dłużnika-konsumenta – mówi adwokat Tomasz Ostrowski.
Dane do badania "Wiedza Polaków o biurach informacji gospodarczej i postawy wobec niespłaconych długów” zostały zebrane przez MillwardBrown SMG/KRC na zlecenie Rejestru Dłużników ERIF. Koncepcję badań oraz narzędzie badawcze przygotował dr Bogusław Kwarciak, psycholog społeczny.
Badanie objęło losową i reprezentatywną próbę 453 osób. Wywiad został zrealizowany w ostatnim tygodniu kwietnia i w pierwszej połowie maja br. przy użyciu metod CATI i CAPI.
Badanie miało sprawdzić wiedzę Polaków na temat biur informacji gospodarczej. Najważniejszym celem było jednak poznanie świadomości konsekwencji wynikających ze znalezienia się w rejestrze dłużników.