Zakład Ubezpieczeń Społecznych ma w tym roku uzyskać ponad 100 milionów złotych z funduszy Unii Europejskiej i przeznaczyć je na budowę portalu informacyjnego, dzięki któremu każdy ubezpieczony, wpisując swój numer PESEL, będzie mógł sprawdzić stan oszczędności na koncie emerytalnym.
Umożliwi to wprowadzenie w ciągu dwóch lat standardów obsługi klientów od dawna obowiązujących w bankach. Każdy ubezpieczony będzie mógł w ten sposób sprawdzić, czy pracodawca wpłaca np. składki na emeryturę czy rentę.
Zainteresowanie taką formą usług może być duże. W ciągu prawie dwóch lat funkcjonowania tzw. Elektronicznego Urzędu Podawczego klienci ZUS skorzystali z niego 17 tysięcy razy. Najczęściej składano wnioski o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu ze składkami, o które wystąpiło prawie 9 tysięcy firm. Można też złożyć tam wniosek o zwrot nadpłaconych składek i o ustalenie przekroczenia rocznej granicy podstawy wymiaru składek. Odpowiedź ZUS trzeba jednak odebrać osobiście.
Przedsiębiorcy oczekują na możliwość otrzymywania zaświadczenia o niezaleganiu przez internet. Uproszczenie procedury jest niezwykle ważne dla firm, które uczestniczą w przetargach i co trzy miesiące muszą otrzymać od ZUS taki dokument.
Wniosek wysłany drogą elektroniczną otrzymuje unikalny numer, podawany w poczcie zwrotnej w Urzędowym Poświadczeniu Odbioru Wniosku. Dzięki niemu na specjalnej podstronie można uzyskać informacje o stanie zaawansowania sprawy.
Aby złożyć wniosek w formie elektronicznej, wystarczy mieć dostęp do Internetu oraz posiadać bezpieczny e-podpis kwalifikowany.