Wiosną przyszłego roku rozpoczną się prace w terenie przy budowie S12, od węzła Kurów Zachód do „nowego” mostu na Wiśle. To tak długo oczekiwany przez mieszkańców Puław II etap obwodnicy miasta.
Szybkość rozpoczęcia zależy jednak od tego, jak szybko Urząd Wojewódzki wyda decyzję ZRID, czyli Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej. Taka decyzja pozwala wykonawcy na rozpoczęcie prac, m.in. przejmowanie nieruchomości przez Skarb Państwa w trybie natychmiastowym, tak by inwestycja nie była hamowana różnego rodzajami postępowaniami wywłaszczeniowymi lub sądowymi. – Wykonawca złożył wniosek o ZRID do Lubelskiego Urzędu Wojewódzkiego w Lublinie ostatniego dnia października – mówi Krzysztof Nalewajko, rzecznik prasowy GDDKiA w Lublinie.
Teraz urząd ma 90 dni na wydanie decyzji ZRID. Po uzyskaniu decyzji, wykonawca czyli Energopol Szczecin w konsorcjum z Przedsiębiorstwem Robót Drogowych w Zwoleniu, rozpocznie budowę. – Planowany czas to 34 miesiące od dnia podpisania umowy, czyli od 30 grudnia 2014, z przerwami w okresie zimowym, czyli od 15 grudnia do 15 marca – dodaje Krzysztof Nalewajko.
Zgodnie z projektem drogi wykonanym przez firmę MP-Mosty, powstanie droga ekspresowa klasy S, łącząca pierwszy odcinek obwodnicy Puław z węzłem Kurów Zachód. Ten odcinek S12 będzie mieć ok. 11,8 km długości. – Projekt obejmuje dobudowanie do istniejącej jezdni drugiej nitki na odcinku ok. 1,34 km oraz zbudowanie nowej dwujezdniowej drogi ekspresowej o długości ok. 10,5 km – wymienia Krzysztof Nalewajko. W myśl projektu powstaną dwa węzły, cztery wiadukty drogowe, cztery mosty, przejścia dla zwierząt oraz drogi dojazdowe dla obsługi ruchu lokalnego. Ta inwestycja pochłonie ok. 233 mln zł.
Celem budowy drogi jest nie tylko zwiększenie komfortu podróżowania, ale także poprawy bezpieczeństwa ruchu tranzytowego i lokalnego. – DK12 to jedna z głównych tras dla ciężkiego transportu towarowego nie tylko na relacji Lublin–Radom, ale także dla tranzytu przez Polskę do Niemiec i na Ukrainę – dodaje Krzysztof Nalewajko.
Ekspresowo także na zachód Polski
Przypomnijmy także, że w rządowym dokumencie „Program Budowy Dróg Krajowych 2014-2023, droga krajowa numer 12 ma być przebudowana do parametrów ekspresówki. Zacznie się w Piotrkowie Trybunalskim, gdzie skrzyżuje się między innymi z autostradą A1 oraz drogą ekspresową S8. Następnie skieruje się na wschód, w kierunku Radomia. Tutaj połączy się z drogą ekspresową S7 oraz drogą krajową nr 9. Kolejną miejscowością będzie Zwoleń, gdzie skrzyżuje się z drogą krajową nr 79. Później minie Puławy i połączy się z drogą ekspresową S17. Obie trasy ekspresowe wspólnie ominą Lublin. Za Piaskami S12 skieruje się na wschód. Po minięciu Chełma dotrze go granicy polsko-ukraińskiej w Dorohusku. Budowany obecnie fragment S12 będzie częścią większej inwestycji.