We wtorek rano podpisano umowę na zaprojektowanie i budowę nowej części S19. To ponad 20-kilometrowy fragment od Międzyrzeca Podlaskiego do Radzynia Podlaskiego.
S19 od Lublina do Rzeszowa jest już gotowa i śmiało nią jeżdżą kierowcy. Ale część od Lublina do Białegostoku jest w budowie. Przynajmniej niektóre odcinki, a kolejne mają wejść w fazę robót.
To na przykład część Międzyrzecz Podlaski – Radzyń Podlaski. We wtorek rano podpisano umowę z chińską firmą Stecol Corporation na zaprojektowanie i wybudowanie nowej trasy.
– To wyjątkowy dzień dla ziemi radzyńskiej, powiatu radzyńskiego. Oto przez wiele lat wysiłkiem samorządów rozwijaliśmy infrastrukturę drogową na potrzeby społeczności lokalnej. Ale przyszedł ten czas, także długo wyczekiwany, że na ziemi radzyńskiej, przez ten teren przebiegać będzie droga, która łączyć będzie. Łączyć będzie nie tylko społeczność województwa lubelskiego, nie tylko społeczność naszej ojczyzny, naszego kraju, ale tak naprawdę w tych trudnych czasach łączyć będzie północ Europy z południem – przemawiał wicewojewoda lubelski, Robert Gmitruczuk.
Miał na myśli fakt, że S19 jest częścią via carpatia (oficjalnie im. prezydenta Lecha Kaczyńskiego), a to trasa od Kłajpedy na Litwie do Salonik w Grecji.
– Liczymy, że te 22,3 km od granic Międzyrzeca Podlaskiego do Radzynia węzeł północ również niebawem będą cieszyło nasze oko, ale ciszyły szczególnie naszych kierowców – dodał wicewojewoda.
Nowa część S19 będzie przebiegać w śladzie obecnej drogi krajowej nr 19, ale tylko przez pierwsze 3 km, bo potem trasa zostanie poprowadzona zostanie nowym korytarzem i od zachodniej strony ominie Kąkolewnicę.
Budową drogi zajmie się chińska firma Stecol Corporation, która inwestycję wyceniła na 570,7 mln złotych. – Wykonawca będzie miał za zadanie zrealizowanie inwestycji w ciągu 36 miesięcy od zawarcia umowy, z wyłączeniem okresów zimowych w czasie trwania robót budowlanych. To oznacza, że nowym odcinkiem pojedziemy w I połowie 2026 r. – podaje GDDKiA.
Chińczycy wygrali postępowanie składając ofertę cenową stanowiącą 88,4 proc. budżetu, jaki GDDKiA przewidziała na tę część ekspresówki. Ale nie za każdym razem ten manewr się udaje. Stecol walczył też o budowę fragmentu od Radzynia Podlaskiego do Kocka. Chińska oferta była najtańsza i drogowcy byli skłonni ją przyjąć. Jednak najkorzystniejszą - 626 mln zł – okazała się propozycja firmy Polaqua.
S19 – postęp prac
- W lutym rozpoczęła się realizacja S19 od granicy województw mazowieckiego i lubelskiego do Miedzyrzeca Podlaskiego (ok. 13,7 km).
- Wyłoniony jest już wykonawca, który zaprojektuje i wybuduje ok. 18-kilometrowy odcinek S19 Radzyń Podlaski - Kock.
- W kwietniu podpisano umowę na zaprojektowanie i dobudowę drugiej jezdni obwodnicy Kocka i Woli Skromowskiej (ok. 7,8 km).
- Trwa przetarg na ok. 16-kilometrowy odcinek między Kockiem a Lubartowem, gdzie już została wybrana najkorzystniejsza oferta.
- Co do odcinka Lubartów – Lublin, to jest kilkumiesięczne opóźnienie i nadal jest przygotowywana dokumentacja niezbędną do złożenia wniosku o decyzję zezwolenia na realizację inwestycji drogowej.