Odpowiedź padnie niebawem. We wtorek otwarto oferty na budowę trasy leżącej w ciągu drogi krajowej nr 74 prowadzącej do przejścia granicznego z Ukrainą w Zosinie. Obwodnica Hrubieszowa o długości 9,3 km powstanie w ciągu 21 miesięcy od podpisania umowy z wykonawcą.
Inwestycja będzie realizowana w ramach projektu Rozwój Polski Wschodniej. Wykonawcy mogli składać oferty do 17 maja, we wtorek zostały otwarte. O tym, kto przedstawił najkorzystniejszą ofertę, a tym samym podejmie się zadania, wkrótce napiszemy.
Trasa obwodnicy została wytyczona po południowo-wschodniej stronie miasta, przechodząc dwukrotnie nad linią kolejową.
– Dlatego m.in. w ramach inwestycji powstanie 29 obiektów inżynierskich, w tym cztery mosty i siedem wiaduktów, 18 przejść dla zwierząt oraz pięć jednopoziomowych skrzyżowań z drogami lokalnymi – informował nas Krzysztof Nalewajko, rzecznik prasowy lubelskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. – Powstaną także drogi dojazdowe obsługujące ruch lokalny o łącznej długości 7,4 km oraz system szczelnego odwodnienia drogi.
W wyniku przeglądu dwóch wariantów trasy pod kątem waloryzacji przyrodniczej, wskazanych w "Studium techniczno-ekonomiczne przebiegu drogi krajowej nr 74 na odcinku Janów Lubelski–Frampol–Szczebrzeszyn–Zamość–Hrubieszów”, stwierdzono, że przebieg obwodnicy byłby sprzeczny z celami ochronnymi Obszarów Natura 2000.
Dlatego opracowano trzeci, najmniej kolizyjny wariant przebiegu obwodnicy, który zakłada m.in. budowę ekranów akustycznych o długości 192 m, przejść dla dużych, średnich i małych zwierząt oraz trzech przejść dla płazów. Ze względu na sąsiedztwo z dwoma Obszarami Natura 2000 zaprojektowano system szczelnego odwodnienia na całej długości trasy.
Nowa trasa ma usprawnić ruch na drodze dojazdowej do przejścia granicznego w Zosinie, które w przyszłości ma obsługiwać także ruch pojazdów ciężarowych. W tej chwili w Teptiukowie k. Hrubieszowa trwa remont mostu. Ruch pojazdów odbywa się wahadłowo, sterowany jest sygnalizacją świetlną. Planowany termin zakończenia prac to 8 sierpnia.
Obwodnica ma też odciążyć miasto od ruchu tranzytowego. – Samochody ciężarowe, których z każdym rokiem przybywa, będą omijać miasto, poprawi się bezpieczeństwo i o to chodzi najbardziej – powiedział nam pan Henryk z Hrubieszowa.
Jeśli inwestycja nie napotka na przeszkody, to kierowcy pojadą nową obwodnicą w połowie 2013 roku.