Epidemia koronawirusa przyśpieszyła rozwój nowych technologii nazywanych czwartą rewolucją przemysłową. Dynamiczne zmiany widać także w Lublinie.
Artykuł ukazał się w dodatku Złota Setka 2020. Ranking Najlepszych Firm Lubelszczyzny
>>Dodatek Złota Setka 2020 - pobierz tutaj<<
Czwarta rewolucja technologiczna, następująca po rewolucji pary, elektryczności i komputeryzacji, oparta jest o sztuczną inteligencję, robotyzację, internet rzeczy (to system urządzeń elektronicznych, które automatycznie komunikują się bez ingerencji człowieka m.in. urządzenia typu smart home– red.), czy ekonomię współdzielenia przekształca rynek pracy i społeczeństwo. Innowacyjne technologie przenikają życie codzienne i zmieniają także sposób funkcjonowania firm i instytucji publicznych.
Nowoczesne usługi biznesowe to nic innego jak ogólne określenie outsourcingu, czyli przekazania niektórych działań podejmowanych przez firmy innym przedsiębiorstwom. Pozwala to firmom na skupieniu się na kluczowych dla nich działaniach, ale także na obniżeniu kosztów operacyjnych, podziale ryzyka i – co chyba najbardziej istotne - pozyskaniu wiedzy eksperckiej i know-how partnerów.
Stały wzrost
Sektor nowoczesnych usług dla biznesu obejmuje głównie usługi BPO (zlecenie wykonania usługi na zewnątrz), ITO (zlecanie firmom zewnętrznym procesów informacyjnych) oraz SSC (centrum usług wspólnych). Z danych Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu wynika, że w 2020 roku obsłużyła ona blisko 200 projektów inwestycyjnych, przy czym największa ich liczba dotyczyła właśnie branży nowoczesnych usług dla biznesu (44), która wyprzedziła takie sektory jak elektromobilność (18) i motoryzacja oraz R&D (po 15).
Zjawisko jest tak popularne, że sektor usług biznesowych pomimo pandemii wciąż jest jednym z najszybciej rosnących sektorów polskiej gospodarki. W ubiegłym roku zatrudnienie znajdowało w nim 355 tys. osób pracujących w 1602. centrach obsługi procesów biznesowych (BPO), usług wspólnych (SSC/GBS), IT oraz centrach badawczo-rozwojowych (R&D).
– W Lublinie w tym sektorze w ciągu ostatnich trzech lat obserwujemy stały wzrost zatrudnienia w sektorze BPO/SSC na poziomie 10 proc. rok do roku – mówi Marta Sztandarska, zajmująca się ekosystemami gospodarczymi i infrastrukturą biznesu w Wydziale Strategii i Przedsiębiorczości Urzędu Miasta Lublin. – Można więc śmiało powiedzieć, że Lublin jest jednym z najbardziej perspektywicznych polskich miast pod względem lokalizacji działalności BPO/SSC. Obecnie w 37 naszych contact centers zatrudnionych jest 5114 pracowników.
Sektor nowoczesnych usług dla biznesu odpowiada za ponad 3,5 proc. polskiego PKB. Ponieważ świadczy usługi na rzecz klientów z całego świata, szacunkowa wartość eksportu usług biznesowych w ubiegłym roku wyniosła prawie 23 mld USD. Z raportu ABSL wynika, że sektor nowoczesnych usług dla biznesu w Polsce charakteryzuje wysoki poziom innowacyjności. 72,9 proc. przedstawicieli sektora zadeklarowało wprowadzenie innowacji w ciągu ostatnich 3 lat w porównaniu do 26,1 proc. odnotowanych przez GUS w sektorze przedsiębiorstw.
OEX – Voice Contact Center
Jedną z działających w Lublinie firm świadczących nowoczesne usługi dla biznesu jest Voice Contact Center specjalizujący się w prowadzeniu wielojęzycznych i wielokanałowych biur obsługi klienta wspieranych przez voiceboty i chatboty. Firma dysponuje ponad 900 stanowiskami dla konsultantów. Voice Contact Center wchodzi w skład Grupy OEX, jednego z największych podmiotów na rynku usług dla biznesu w Polsce, notowanego na GPWOEX.
– Dlaczego działamy w Lublinie? Odpowiedź jest bardzo prosta: mamy tu możliwość prowadzenia biznesu w naprawdę komfortowych warunkach. Ogromną wartością dla nas jest tu dostępność potrzebnych zasobów ludzkich, zarówno w aspekcie ilościowym, jak i jakościowym – tłumaczy Grzegorz Paterek, dyrektor Centrum Operacyjnego Voice Contact Center w Lublinie. - W Lublinie jest dużo osób posługujących się na wysokim poziomie językami obcymi m.in. angielskim, francuskim, ukraińskim czy niemieckim. Dlatego mamy tu możliwość szybkiego rekrutowania, co pozwala realizować skomplikowane zlecenia naszych klientów. Kolejnym atutem miasta jest też dostępność powierzchni biurowych spełniających najwyższe standardy, zarówno nasze jak i naszych pracowników i zleceniobiorców.
W tym roku OEX – Voice Contact Center otworzył drugie biuro w Lublinie i zwiększył zatrudnienie. Tylko tu współpracuje z 465 osobami. Dla porównania w całej Polsce - z 1200. Ale już mówi się o kolejnych rekrutacjach jeszcze w tym roku.
– Oczywiście nasz rozwój powiązany jest z nowymi zleceniami, ale także ze wzrostem skali działań dla klientów, z którymi współpracujemy obecnie – tłumaczy Grzegorz Paterek. – Przewidujemy też dynamiczny rozwój LinGO, czyli naszych usług wielojęzycznych. Voice Contact Center jest beneficjentem dynamicznego rozwoju branży e-commerce, której zapewniamy najlepsze customer experience. Przyszłość widzimy także w usługach opartych na sztucznej inteligencji, dlatego oferujemy klientom w ramach naszego autorskiego rozwiązania o nazwie Primebot voiceboty i chatboty.
Britenet
Britenet działa od 15 lat zajmując się tworzeniem oraz rozwijaniem oprogramowania. Eksperci firmy prowadzą klientów przez cały proces projektowy: od analizy, przez testy, development, implementację, aż po wsparcie i utrzymanie systemów. Dzięki temu firma zdobyła zaufanie ponad 100 klientów z całego świata reprezentujących m.in. branżę finansową, bankową, edukacyjną, energetyczną, automotive, turystyczną, loteryjną oraz ubezpieczeniową. Britenet realizuje też projekty dla sektora publicznego, w tym między innymi dla KPRM, Ministerstwa Zdrowia, Ministerstwa Finansów oraz Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej. W połowie lipca firma podpisała umowę na ponad 9 mln zł na świadczenie usługi budowy, rozwoju, utrzymania oraz wsparcia technicznego Systemu Monitorowania EFS z Ministerstwem Funduszy i Polityki Regionalnej (MFiPR). System przeznaczony będzie do obsługi procesu monitorowania uczestników projektów, które będą realizowane ze środków funduszy europejskich dla perspektywy finansowej 2021-2027.
– Z Lublinem związani jesteśmy od 13 lat – mówi Wioletta Bykas-Darnowska, Head of Human Resources w Britenet. – To właśnie tutaj w 2008 roku zostało uruchomione pierwsze centrum kompetencyjne. Dziś mamy tu dwa oddziały, w których pracuje ponad 270 osób. Ponadto w Lublinie ulokowane są departamenty administracyjno-biurowe i kadrowe, obsługujące biura w całej Polsce.
Specjaliści Britenet pracując w Lublinie, mogą uczestniczyć w projektach tworzonych w Nowym Jorku, czy Las Vegas. Co istotne, dając programistom możliwość rozwoju w międzynarodowych projektach, zatrzymuje się ich migrację, co napędza lokalną gospodarkę i pozytywnie wpływa na postrzeganie środowiska IT.
– Lublin wybraliśmy ze względu na potencjał rynku ICT oraz lubelskich uczelni. W Britenet pracuje liczne grono absolwentów m.in. Politechniki Lubelskiej. Dobrze wykształcona kadra to gwarancja zaufania i długotrwałych relacji z klientami – podkreśla Wioletta Bykas-Darnowska.
Concentrix
Firma Concentrix (wcześniej znana jako Convergys) przez ostatnie dwa lata odnotowała 20-procentowy wzrost liczby pracowników. Ciągły rozwój przedsiębiorstwa możliwy jest dzięki szybkiej adaptacji do zmieniających się warunków związanych z epidemią i wprowadzenia pracy zdalnej oraz otwarcia kolejnego projektu.
– Na wiosnę 2021 nawiązaliśmy współpracę z dynamiczną firmą z branży technologicznej. Sennder jest liderem na rynku spedycji międzynarodowej i firmą typu „unicorn”, czyli szybko się rozwijającą i wykorzystującą nowe technologie – mówi Justyna Daniel, Site Director lubelskiego oddziału.
Do nowego projektu zatrudniono 70 pracowników posługujących się językiem angielskim, hiszpańskim, niemieckim, francuskim i rosyjskim. Do końca tego roku planowane jest pozyskanie kolejnych 100 osób o różnych umiejętnościach i kompetencjach językowych. Concentrix poszukuje nie tylko osób z doświadczeniem kierowniczym, trenerskim i coacha sprzedaży, ale też pracowników, którzy rozpoczynają swoją karierę zawodową.
– Naszym pracownikom oferujemy atrakcyjne wynagrodzenie, możliwość zarobienia dodatkowych środków zależnych od wyników pracy, rozwój w kierunku awansu zawodowego na wyższe stanowiska i niesamowitą atmosferę pracy. Lubelski oddział znany jest w regionie z wysokich kompetencji. W tym roku wspierał otwarcie kolejnych trzech projektów, w Polce oraz w Kairze. To niewątpliwy sukces, że jesteśmy tak ważną lokalizacją na mapie firmy – dodaje Justyna Daniel.