W Terespolu powstanie wiadukt, który zastąpi przejazd kolejowo – drogowy na ul. Wojska Polskiego. Podpisano list intencyjny z PKP PLK w tej sprawie.
Dokumentacja techniczna ma być przygotowana do 2021 roku, a nowe bezkolizyjne dwupoziomowe skrzyżowanie będzie gotowe do 2023 roku.
– Ulica Wojska Polskiego jest główną ulicą w Terespolu. Przejazd jest często zamykany, czasami trzeba odstać pół godziny, albo dłużej – przyznaje Jacek Danieluk, burmistrz Terespola, obecnie bezpartyjny, na początku ubiegłego roku opuścił Platformę Obywatelską. – W ciągu najbliższych lat zwiększy się ilość towarów na Nowym Jedwabnym Szlaku, zatem to sparaliżowałoby Terespol, a budowa tego wiaduktu spowoduje że ruch będzie płynny – uważa Danieluk. Jego zdaniem, Terespol wreszcie staje się wizytówką Unii Europejskiej. – Dobre decyzje polskiego rządu i samorządu lubelskiej doprowadzają do nowych inwestycji – cieszy się burmistrz.
Jednocześnie, w pobliskich Małaszewiczach trwa rozbudowa suchego portu przeładunkowego. Obecnie przez Terespol do Małaszewicz przejeżdża 12 pociągów na dobę. Docelowo, kolejowa spółka chce, aby ruch zwiększył się czterokrotnie. – Chcemy zwiększyć przepustowość i obsługiwać więcej ładunków z Chin. W ubiegłym roku obsłużyliśmy 3600 pociągów na Nowym Jedwabnym Szlaku, to z roku na rok coraz więcej. A chcemy obsługiwać ponad 40 pociągów na dobę – podkreśla Czesław Warsewicz prezes PKP Cargo.
W podpisaniu listu intencyjnego uczestniczył wicepremier Jacek Sasin, obecnie jedynka na liście PiS w okręgu chełmsko –zamojskim.
– Polska Wschodnia ma położenie które daje możliwości rozwojowe, pod warunkiem że zostanie stworzona właściwa infrastruktura. Jako rząd chcemy tu inwestować– zaznacza Sasin. – Ten obszar wymaga daleko idących inwestycji, bo był zaniedbany przez 20 lat, a od 4 lat zmieniamy ten stan rzeczy –podkreśla wicepremier. – Wzrost ruchu kolejowego wymaga dodatkowych torów i nowego mostu na Bugu, ale też inwestycji mieście Terespol, stad przebudowa przejazdu kolejowego i drogi wojewódzkiej– dodaje Sasin.
Obecnie PKP PLK prowadzą prace na linii kolejowej z Siedlec do Terespola. Na początku września oddane do użytku będą nowe perony w Terespolu. Stacja rozbudowana będzie o 10 torów o szerokości 1520mm przeznaczonych do obsługi pociągów o długości 1050 m i nacisku 25 ton/oś. Przejście kolejowe przyjmie więcej pociągów towarowych, co oznacza większe możliwości wymiany handlowej pomiędzy Europą i Azją.