Miejski Rzecznik Konsumentów w Zamościu radzi, na co należy zwrócić uwagę w gorączce świątecznych zakupów i o czym powinniśmy pamiętać kupując prezenty.
– Zwrot nietrafionego prezentu możliwy jest tylko wtedy, gdy kupujemy na odległość: przez Internet, telefon albo poza siedzibą przedsiębiorcy: na pokazie, prezentacji albo u siebie w domu – przypomina Katarzyna Mazur, miejski rzecznik konsumentów w Zamościu. – Tylko w przypadku dokonywania zakupów przez Internet możemy zrezygnować z towaru bez podawania powodu w ciągu 14 dni od dnia jego odbioru – podkreśla Mazur.
Zwrot prezentu kupionego w zwykłym sklepie, który po prostu nie podoba się obdarowanemu, zależy tylko od dobrej woli sprzedawcy. Jeśli sprzedawca zdecyduje się w takiej sytuacji na przyjęcie zwrotu, ma prawo określać własne warunki, na jakich zostanie on dokonany. Może zaproponować m.in. zwrot gotówki, wymianę, czy bon na zakupy w tej samej sieci. Sam też zdecyduje, czy wymagać będzie okazania paragonu zakupu, oryginalnego opakowania, czy nie odciętych metek.
Jeśli jednak nasz prezent jest wadliwy, na zgłoszenie reklamacji na podstawie rękojmi mamy aż 2 lata od momentu zakupu. Reklamację należy złożyć w sklepie, w którym zrobiliśmy zakupy. Takie same uregulowania dotyczą towarów kupionych z ekspozycji lub z promocji oraz z wystawy. W reklamacji możemy żądać: naprawy, wymiany, obniżenia ceny lub gdy wada jest istotna – zwrotu pieniędzy. Wybór należy do klienta.
– Do zgłoszenie reklamacji konieczny jest dowód zakupu . Może być nim paragon, potwierdzenie płatności kartą, wyciąg z konta, faktura, a nawet zeznania osób, które nam towarzyszyły podczas zakupów – wylicza rzecznik konsumentów.