Kolej aglomeracyjna, która połączy Lublin z Lubartowem, Niedrzwicą, Nałęczowem i Świdnikiem oraz remont linii do Zamościa i Kraśnika – takie inwestycje na kolei planują władze regionu. Na najbardziej potrzebną linię do Warszawy nie dadzą ani grosza. – Nie możemy – wyjaśniają.
Tu robotnicy na dobre mają wkroczyć już niebawem, powstaną nowe przystanki, linia ma być przystosowana do prędkości 120 km/h. W przyszłości trasa ta będzie jedną z części kolei aglomeracyjnej. – Którą chcemy wpisać do Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 – zapowiada Sobczak. – Taka kolej ma łączyć Lubartów, Niedrzwicę, Nałęczów i Świdnik – dodaje.
Stali pasażerowie twierdzą, że w taki rodzaj transportu warto inwestować. – Opłaca się – mówi Anna Łazarz, studentka z Kraśnika i stwierdza to na przykładzie własnej kieszeni. – Za pociąg płacę 2,59 zł, bus kosztowałby mnie 8 zł. Pociągiem jadę ok. 50 minut, a busem o pół godziny dłużej.
Kolej aglomeracyjna wymusiłaby też budowę nowych stacji, m.in. Lublin Tatary (koło Makro), czy Lublin Rury (na wysokości Czubów). Los tej drugiej stacji uzależniona jest jednak od przebudowy linii do Warszawy, która planowana jest najwcześniej na rok 2015. Krócej poczekamy na modernizację stacji Lublin Północny. Tu prace już trwają, przebudowane będą perony, a przejścia pod nimi będą dostępne dla niepełnosprawnych. To jeden z przykładów inwestycji z RPO, na które kolejarze dostali w tym roku dotacje.
– W 2011 r. podpisaliśmy już umowy na pięć projektów, wartych 172 mln zł, z czego 117 mln to dotacje – wylicza Małgorzata Kwiatkowska z lubelskiego oddziału Centrum Realizacji Inwestycji spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. – W sumie dotyczą one modernizacji 43 kilometrów torów.
Wśród tych projektów jest m.in. • remont wiaduktu nad ul. Kunickiego w Lublinie wraz z budową dwóch tuneli dla pieszych i przedłużeniem przejścia pod peronami aż do ul. Kunickiego, gdzie powstanie nowy skwer. • To także przebudowa 24 przejazdów kolejowych, dzięki czemu bezpieczniej ma być i na torach i na drodze, zniknie część ograniczeń prędkości dla pociągów i nie będzie trzeba wprowadzać nowych. • Na podpisanie czeka jeszcze umowa na budowę toru dojazdowego do terminala lotniska w Świdniku.