Jeśli rząd zniesie ulgę w akcyzie na biopaliwa, benzyna produkowana z dwutlenku węgla może kosztować tyle, co zwykłe paliwo. Mimo że koszt jej wytworzenia jest znacznie niższy niż metody tradycyjne.
Nad podobnym rozwiązaniem pracują Amerykanie i Japończycy. Lublinianie mieli wdrożyć swój pomysł w życie wspólnie z lubelską Elektrociepłownią Wrotków. Ale – jak pisaliśmy wczoraj – nic z tego nie wyszło.
Naukowcy znaleźli więc inną firmę, która jest gotowa wejść w ten projekt. Testowa instalacja ma powstać w naszym regionie jeszcze w tym roku.
Obecnie w Polsce obowiązuje system obniżonych stawek akcyzy dla paliw z udziałem biokomponentów oraz dla biokomponentów stanowiących samoistne paliwa do silników spalinowych. Ulga przestanie obowiązywać 30 kwietnia, bo wtedy wygasa zgoda Komisji Europejskiej na jej stosowanie. Potem, do 31 grudnia, będzie można stosować obniżone stawki akcyzy jedynie dla niektórych paliw.
Co będzie od 1 stycznia przyszłego roku? Na razie nie wiadomo. Być może nie będzie żadnej ulgi w akcyzie dla biopaliw.
– Doliczając VAT, zyski producenta i dystrybutora nasze paliwo powinno kosztować ok. 4 zł za litr – wylicza Nazimek. – Ale jeśli doliczymy do tego normalną akcyzę, osiągnie cenę 5 zł.