Ratusz rezygnuje z podziemnego parkingu pod pl. Zamkowym. Al. Tysiąclecia pobiegnie pod nowym budynkiem, ale nie będzie chowana w tunelu. A z dworca PKS zostaną… tylko dwie zatoczki. Pod nową halą targową przy Ruskiej będzie dwupoziomowy parking
Miasto rezygnuje z chowania al. Tysiąclecia w tunelu proponowanym przez ekipę, która zwyciężyła w konkursie architektonicznym na pomysł na Podzamcze. Prezydent uznał, że tunel byłby zbyt drogi. Planiści proponują, by w rejonie Zamku dwupasmówkę obniżyć o 115 cm, a następnie przykryć betonową płytą. Takie sklepienie miałoby się znaleźć około 5 m powyżej poziomu pl. Zamkowego.
- Te 5 metrów to jest troszeczkę wyżej, niż wysokość gzymsu parteru kamienicy na rogu pl. Zamkowego i al. Tysiąclecia - wyjaśnia Robert Kuryło z Wydziału Planowania w Urzędzie Miasta.
Na ten wyższy poziom będzie można przejść m.in. idąc przed frontową ścianą Zamku. Dalej teren łagodnie ma opadać w kierunku ul. Ruskiej, a w miejscu, gdzie teraz jest targowisko Bazar i hala Nova pojawić mają się nowe budynki. - Tam będzie wiele różnych obiektów o różnym przeznaczeniu - mówi Krzysztof Żuk, prezydent Lublina.
Kupcy z Bazaru i Novej mają trafić do nowej hali targowej planowanej w miejscu targowiska. Ile może kosztować jej budowa? - Między 20 a 30 milionów złotych - stwierdza Małgorzata Żurkowska, zastępca dyrektora Wydziału Planowania.
Halę postawić ma spółka celowa, którą miasto chce zawiązać z Novą i Bazarem. Do takiej spółki miasto miałoby wnieść grunt pod budynek. Reszta byłaby na głowie kupców. Uchwała w sprawie powołania spółki może zapaść w Radzie Miasta w czerwcu lub wrześniu.
A co z dworcem? Zniknie całkowicie. Zamiast niego będą tylko dwie zatoki dla autobusów komunikacji dalekobieżnej, które mają zatrzymywać się tylko na chwilę. Główny dworzec autobusowy ma się znaleźć obok kolejowego.
Czy przykrycie al. Tysiąclecia sprawi, że wychodząc z pl. Zamkowego zobaczymy ścianę? W tym miejscu planowany jest nowy gmach z tarasem widokowym. Czy zbuduje go miasto, czy prywatny inwestor? - Dziś niczego nie wykluczamy - mówi Żuk.
Ratusz rezygnuje z budowy parkingu podziemnego pod pl. Zamkowym. Jego utworzenie wymagałoby kosztownego przenoszenia podziemnych sieci. Sam plac ma być zamknięty dla ruchu kołowego. Natomiast al. Tysiąclecia zmieni nieco swój charakter. Na każdej jezdni będzie wydzielony pas dla autobusów i dwa pasy dla pozostałych pojazdów.
Po uchwaleniu planu wszystkie nowe inwestycje w tym rejonie będą musiały być zgodne z tym dokumentem.