Zaczyna się przebudowa pętli komunikacji miejskiej przy os. Poręba. Na czas prac przeniesiony będzie przystanek początkowy, z którego odjadą autobusy. Prace mają się zakończyć we wrześniu roku 2021.
Jeszcze w tym tygodniu przygotowane ma być tymczasowe miejsce postoju dla autobusów i trolejbusów kończących kursy przy os. Poręba. Ich kierowcy nie będą mogli korzystać z przebudowywanej pętli. Co to oznacza dla pasażerów linii 13, 31, 42, 57, 150, 159, 160, 161 oraz 162?
– Przystanek dla osób wysiadających nie zmieni lokalizacji – mówi nam Monika Fisz z Zarządu Transportu Miejskiego. Po wypuszczeniu pasażerów autobusy i trolejbusy nie skręcą na pętlę, tylko będą stały na jezdni ul. Granitowej, a zawracać będą na końcu ulicy, gdzie jest postój taksówek.
Również druga jezdnia, po stronie os. Poręba, będzie służyć za plac postojowy dla autobusów. – Będą się ustawiały aż do skrzyżowania z ul. Agatową – zapowiada Fisz. Z tego powodu przystanek do wsiadania będzie przesunięty w kierunku ul. Jana Pawła II. – Znajdzie się jeszcze przed Agatową.
Przebudowa pętli ma polegać m.in. na wygospodarowaniu dodatkowego miejsca dla oczekujących autobusów i trolejbusów. Taki pas powstanie w miejscu trawnika, z którego już usunięto młode drzewka. Nie zostały one wycięte, tylko wykopane specjalistyczną maszyną do przesadzania.
– Drzewa rosnące na pętli Granitowa nadal tam pozostały, zmieniły jedynie swoją lokalizację: przesadzono je ze środkowej części pętli na jej obrzeża, na początek i koniec – informuje Justyna Góźdź z biura prasowego Ratusza. – Zmiana dotyczy 14 drzew.
Docelowo pętla ma pomieścić trzynaście pojazdów, w tym sześć przegubowych. Oprócz dodatkowego pasa postojowego powstać ma też budynek z toaletami dla kierowców, którzy korzystają obecnie z przenośnych kabin, plastikowych toalet. Zamontowane mają być także ładowarki dla elektrobusów.
– Inwestycja przewiduje także budowę parkingu Kiss&Ride umożliwiającego krótki postój trzech samochodów osobowych – zapowiada Góźdź. Na przystanku początkowym ma być zamontowany wyświetlacz pokazujący najbliższe odjazdy. – Koszt budowy węzła przesiadkowego to ponad 5 mln zł. Prace realizuje spółka Strabag.
Finał robót jest zapowiadany na wrzesień przyszłego roku. Nieco wcześniej, w czerwcu, gotowe mają być nowe pętle przy ul. Żeglarskiej i Franczaka „Lalka”, wtedy też ma się zakończyć przebudowa pętli przy Zbożowej.