Brudne podłogi, ściany, stoiska z wędlinami czy przeterminowane produkty. To tylko niektóre nieprawidłowości wykryte przez Sanepid w "Koziołku" przy Lipowej w Lublinie.
- Wszystkie te nieprawidłowości potwierdzają że, personel nie posiada niezbędnej wiedzy z zakresu podstaw higieny - mówi Barbara Sawa-Wojtanowicz z lubelskiego Sanepidu.
Decyzja o zamknięciu została wręczona dzisiaj w późnych godzinach popołudniowych kierownikowi sklepu, który musi zapłacić 500 zł mandatu.
Inspektorzy Sanepidu odwiedzili sklep na życzenie kierownictwa. Kontrola miała być przeprowadzona w celu wydania opinii na wydanie koncesji na sprzedaż alkoholu.
Kiedy sklep zostanie ponownie otwarty - tego nie wiadomo.
Decyzja Sanepidu o unieruchomieniu \"Koziołka\"
Stoisko sprzedaży wędlin, mięsa, drobiu, wyrobów garmażeryjnych, sałatek, surówek, przetworów rybnych utrzymane bardzo brudno, ściany, podłoga z resztkami produktów. Stanowisko dzielenia mięsa usytuowane przy kaloryferze na którym składowane są brudne ścierki do mycia podłogi.
Pień do dzielenia mięsa utrzymany brudno, przykryty papierem, sprzęt do dzielenia mięsa pokryty tłustą warstwą, utrzymany brudno. Szafki pomocnicze wewnątrz i zewnątrz utrzymane brudno, na półkach brudne, tłuste plamy, przechowywane opakowania oraz inne zbędne przedmioty(odzież ochronna personelu, w pojemniku gwoździe. Obudowa zlewozmywaka brudna w złym stanie sanitarno-technicznym- częściowo uszkodzona Komory chłodnicze utrzymane bardzo brudno, na uszczelkach i blaszanych ścianach wewnętrznych ślady pleśni, powierzchnia trudna do utrzymania w czystości , ubytki blachy na progach. Zamrażarki utrzymane brudno, nadmiernie oszronione, szyby zawilgocone brudne.
Brak w nich zachowanej segregacji przechowywanych środków spożywczych. W zamrażarce z rybami składowane w czarnym, nieposiadającym stosownego atestu worku pieczywo.
W chłodni w pojemniku stwierdzono przechowywanie mięsa będącego w stanie częściowego rozmrażania, co może świadczyć o ponownym wprowadzaniu mięsa do obrotu handlowego.
Stanowisko obróbki wstępnej kurczaka z przeznaczeniem na rożen utrzymane brudno, zlewozmywak dwukomorowy brudny ,w jednej z komór przechowywany sprzęt pomocniczy przeznaczony do mycia i czysty. Przy zlewozmywaku gromadzone opakowania po dostawie kurczaka i sprzęt porządkowy (wiadra, miotła, pojemnik na śmieci). Wyczuwalny nieprzyjemny zapach wydobywający się ze zlewozmywaka po spuszczeniu wody. Dozowniki na środki myjące przy zlewozmywaku do mycia drobiu bardzo brudne.
Stoisko sprzedaży: lady handlowe i obudowy zewnętrzne urządzeń chłodniczych utrzymane brudno z resztkami przyklejonych etykiet/cen. Sprzęt na stoisku (wagi, kasy, krajalnice) utrzymany w złym stanie higienicznym.
W obrocie handlowym i w pomieszczeniu magazynowym stwierdzono środki spożywcze po upływie terminu przydatności do spożycia (głównie wędliny), jak również zamrożone produkty (mięso, wędliny) nieoznakowane.
Brak do wglądu wymaganej procedury wycofania z obrotu środków spożywczych niewłaściwej jakości zdrowotnej, a tym samym kontroli wewnętrznej w tym obszarze. Stwierdzony stan potwierdza iż, personel nie posiada niezbędnej wiedzy z zakresu podstaw higieny.